Efter att kolbiten mötte verkligheten har miljöpartisterna fått se förtroendet för sin miljöpolitik rasa. Men i det finstilta har MP drivit igenom kraftfulla åtgärder mot klimatutsläppen. Foto: SARA STRANDLUND
Efter att kolbiten mötte verkligheten har miljöpartisterna fått se förtroendet för sin miljöpolitik rasa. Men i det finstilta har MP drivit igenom kraftfulla åtgärder mot klimatutsläppen. Foto: SARA STRANDLUND
Patrik Kronqvist

MP:s miljöpolitik är bättre än sitt rykte

Publicerad

I skuggan av Gustav Fridolins märkliga utspel har Miljöpartiet faktiskt lyckats driva igenom riktigt kraftfull miljöpolitik.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

När ett parti fullt av idealister och aktivister sätter sig i en regering kommer fallhöjden alltid att vara betydande. Men efter att språkröret Gustav Fridolin sturskt viftat med en kolbit under valrörelsen kom Miljöpartiet redan från början att flyga farligt nära solen.

När sedan miljöpartisterna förutsägbart nog tvingades acceptera försäljningen av Vattenfalls tyska brunkolsverksamhet blev fallet tungt. Bilden av ett grönt parti som misslyckades med miljöpolitiken kom att sättas tidigt. Bland gråsossar lyckas inte ens maskrosor blomma.

Föga förvånande har Miljöpartiet också fått se förtroendet för sin miljöpolitik rasa. Före valet tyckte nästan varann väljare att partiet hade bäst politik i klimat- och miljöfrågor, enligt Sifo. Numera anser bara 17 procent detsamma.

De negativa reaktionerna på MP:s miljöpolitik följer två olika spår. Å ena sidan de som är genuint missnöjda med att partiet inte har varit mer framgångsrikt i att driva sina frågor. Å andra sidan de som själva egentligen inte alls är speciellt intresserade av miljöpolitik utan främst är skadeglada över att de gröna har tvingats ner på jorden.

Den sistnämnda skaran lär snart få en obehaglig överraskning. För MP:s miljöpolitik under regeringsåren är betydligt mer effektiv än sitt rykte.

Miljöpartiet har effektiv politik

Lite under radarn har partiet lyckats genomdriva tuffa miljöåtgärder som kommer att ge stora effekter långt in i framtiden. Störst är förändringarna för transportsektorn, som med sina stigande utsläpp länge har varit ett sorgebarn i svensk klimatpolitik.

När regeringen 2015 aviserade kraftigt höjd skatt på bensin och diesel grymtade vissa missnöjt, men den verkligt stora förändringen gick nästan obemärkt förbi. Framöver kommer skatten räknas upp med två procent plus konsumentprisindex varje år. Över tid kommer det att ge dramatiskt höjda bränsleskatter och det utan att politikerna behöver lyfta ett finger.

Mindre kontroversiellt, men minst lika effektivt, är reduktionsplikten som gör att bensinbolagen år för år tvingas höja andelen biodrivmedel som blandas i den vanliga dieseln och bensinen.

Att ett bonus/malus-system införs nästa år, där törstiga bilar straffbeskattas, har fått en del uppmärksamhet. För vissa nya Volvo-modeller handlar det om höjd fordonsskatt med över 300 procent. Men mindre känt är att förändringen förstärks av att EU är på väg att ändra metoden för att mäta bilarnas koldioxidutsläpp, vilket gör att fordonskatten per automatik kommer att höjas än mer. Samtidigt höjs dessutom beskattningen av förmånsbilar, bland annat kommer förarna nu själva att behöva betala för trängselskatten.

Kolbiten skymmer reformer

Därtill kommer reformer som klimatlagen, höga anslag till gröna klimatfonden och stadsmiljöavtalen. Det räcker med att titta på utsläppsrätterna för att se att det handlar om en tydlig ambitionshöjning. Under alliansregeringen sålde Sverige sina utsläppsrätter så att andra kunde släppa ut mer. I dag köper Sverige i stället upp utsläppsrätter för att annullera dem.

Miljöpartisterna anklagas ofta för att bedriva plakatpolitik. Men denna mandatperiod har de intressant nog förlorat nästan alla plakatvänliga strider (brunkolet, Förbifart Stockholm, Bromma flygplats), men i gengäld lyckats driva igenom kraftfull miljöpolitik i det finstilta.

Om Gustav Fridolin bara slutade vifta med saker - kolbitar, fotbojor – skulle MP kanske rentav kunna få lite uppskattning för den saken.

 

Läs mer:

Att tvångsblanda ut bensin är bra miljöpolitik

Vilka ska ställa bilen i stället, Moderaterna?

 

Följ Expressen Ledare på Facebook för tips om fler ledare och krönikor.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag