Sexfiliga Österleden är tänkt att koppla samman Värtahamnen med Nacka. Men 17-miljardstunneln är bara en god affär om fler väljer bilen. På bilden, biltunneln Södra länken i Stockholm. Foto: ROGER SCHEDERIN
Sexfiliga Österleden är tänkt att koppla samman Värtahamnen med Nacka. Men 17-miljardstunneln är bara en god affär om fler väljer bilen. På bilden, biltunneln Södra länken i Stockholm. Foto: ROGER SCHEDERIN
Patrik Kronqvist

Motorvägsvurmen hotar den goda staden

Publicerad

Allt fler drömmer om den täta staden. Men den blir omöjlig om nya stadsdelar enbart kopplas ihop med sexfiliga biltunnlar, vilket är planen för Österleden i Stockholm.

Expressen getinglogga
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Sorry, alla ni som inte bor i Stockholm. Det ser ut som ännu ett lokalt vägprojekt i huvudstaden kommer att bli en valfråga.

Det handlar om Österleden, en planerad motorvägstunnel under Saltsjön mellan Nacka och Värtahamnen öster om centrala Stockholm. Nyligen meddelade den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus att man vägrar betala för leden och därför skrotas nu planerna. Åtminstone tillfälligt.

Moderaterna har redan rustat för strid med ilskna utspel och debattartiklar. Högst är tonläget dock hos Lars Anders Johansson på tankesmedjan Timbros tidskrift Smedjan. "Det går inte att dra någon annan slutsats än att de gör det för att jävlas," skrev han i förra veckan under rubriken "Konsten att förstöra en stad".

Här är de planerade sträckningarna för Österleden, eller Östlig förbindelse som den också kallas.Foto: Trafikverket

Österledens förespråkare har goda argument för att det behövs ännu en förbindelse över det Saltsjö-Mälarsnitt som klyver Stockholmsregionen i två halvor.

Fler kopplingar är visserligen redan på gång. I somras invigdes två nya pendeltågsspår under Stockholms innerstad, i en båge väster om huvudstaden sprängs det nu för motorvägstunneln Förbifart Stockholm och planeringen av den nya tunnelbanelinjen mellan Kungsträdgården och Nacka är i full gång.

Men förbindelserna  mellan norra och södra Stockholm är fortfarande få och känsliga för störningar. Trängselproblemen förvärras dessutom av att merparten av jobben finns i den rikare, norra delen.

ett seminarium häromveckan hos Stockholms handelskammare - som förespråkar Österleden - satte moderatorn Fredrik Torehammar projektet i ett intressant, historiskt ljus. Han påpekade att Norrbro, omnämnd för första gången 1296, fortfarande är Stockholms östligaste, permanenta förbindelse och frågade politikerna: "När är det läge att bygga en östlig förbindelse som är yngre än Heliga Birgitta?"

Norrbro omnämns för första gången 1296, men är fortfarande Stockholmsområdets östligaste förbindelse (Strömbron är bara ett långlivat provisorium).Foto: ELISABET AXÅS / EXP

Problemet med Österleden är dock att den faktiskt är mindre modern än sin medeltida föregångare. På Norrbro kan man köra bil, promenera och cykla. Huvudalternativet för Österleden är däremot en renodlad motorvägstunnel (det alternativ som inkluderar spårväg framstår i dag som mindre sannolikt).

När planerna ursprungligen drogs upp sågs det nog inte som något problem. Då pekade alla prognoser på att Stockholmsregionen skulle växa utåt med gles bebyggelse. Befolkningen i de centrala delarna förväntades rentav minska. Österleden sågs då främst som ett sätt att knyta samman ringleden runt Stockholm, bilarna antogs vara på väg någon annanstans.

Men de senaste decennierna har de centrala delarna av Stockholmsregionen i stället växt sig allt tätare. Och mer stad kommer det att bli.

Om den byggs kommer Österleden därför att knyta samman två av norra Europas största stadsbyggnadsprojekt. I Norra Djurgårdsstaden och Nacka planeras det för sammanlagt 26 000 nya bostäder och 45 000 nya arbetsplatser. Ambitionerna är höga på båda sidor av Saltsjön. Planen är levande stadsdelar med kontor, restauranger, nöjen och shopping. Den klassiskt, täta staden - som visat sig vara så attraktiv, lönsam och klimatsmart - ska växa bortom malmarna.

Men samtidigt kämpar många alltså fortfarande för att den enda kopplingen mellan dessa nya stadsdelar ska utgöras av en sexfilig motorväg. Gör tankeexperimentet att Västerbron i stället hade varit en biltunnel och fundera på hur det skulle ha påverkat stadslivet vid Hornstull och på Kungsholmen.

Å ena sidan deltar den i arkitektuppror och kräver vackra hus i  klassisk kvartersbebyggelse. Å andra sidan skriker den högljutt när uppenbart funktionalistiska motorvägsplaner hotas.

Om leden ska bli samhällsekonomiskt lönsam måste biltrafiken dessutom öka betydligt snabbare än befolkningen. Med andra ord är 17-miljarderstunneln bara en god affär om fler storstockholmare nobbar kollektivtrafiken, slutar promenera och parkerar cykeln till förmån för bilen. 

Det gör att jag inte får ihop argumenten för den höger som Lars Anders Johansson blivit en så vältalig representant för. Å ena sidan deltar den i arkitektuppror och kräver vackra hus i klassisk kvartersbebyggelse. Å andra sidan protesterar den högljutt när uppenbart funktionalistiska motorvägsplaner hotas.

Men om nya stadsdelar enbart kopplas samman med biltunnlar och planen dessutom är att biltrafiken ska öka kraftigt blir tät kvartersstruktur à la nedre Kungsholmen en omöjlighet. Då måste vi av rena utrymmesskäl bygga de nya stadsdelarna i samma stil som de stora ytparkeringarnas Kista. Frågan är om invånarna i sådana stadsdelar verkligen blir så mycket gladare av att husen får sneda tak, stuckatur och spröjsade fönster.

Ett växande Stockholm behöver fler kopplingar mellan norr och söder. Planerna för Österleden framstår dock som en stilstudie i konsten att förstöra en stad.

 

Läs också:

Österleden är den dumma vägens politik 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag