Med dagens regler tvingas fattiga betala för rikas parkering.
Med dagens regler tvingas fattiga betala för rikas parkering.
Patrik Kronqvist

Det är inte liberalt att låta andra betala p-nota

Publicerad

Visst innebär bilen frihet för många människor. Men det är knappast liberalt att låta Någon Annan betala kostnaderna.

"Bygg fler p-platser i Göteborg." Det kravet ställde ledarskribenten Mathias Bred i tisdagens GP, där han också kritiserade det rödgröna styrets planer på färre parkeringsplatser i staden. Tonläget var minst sagt uppskruvat.

"Det är bra att vi påminner oss om att vänstern har ideologiska skäl att ogilla bilen. Den står i vägen för ett mer kollektivistiskt samhälle. (...) Liberaler har med andra ord anledning att slå vakt om bilen."

Det märkligaste är inte att Bred vagt antyder att S och MP:s parkeringspolitik utgör någon slags konspiration mot friheten utan att han påstår att hans egen kamp skulle vara liberal. För det system Bred står upp för är ju en form av planekonomi.

I debatten om varför byggkostnaderna är så höga i Sverige pekar många på kraven på handikappanpassning. Mer sällan diskuteras de väldiga kostnaderna för de politiskt framtvingade parkeringsplatserna.

Dagens regler medför nämligen att kommunpolitiker tvingar byggbolag att anlägga ett visst antal parkeringsplatser för varje ny lägenhet. I många fall är denna parkeringsnorm rentav högre än det faktiska bilinnehavet i området.

 

Parkering subventioneras

Problemet är att p-platser är dyra att bygga - i garage uppemot en halv miljon kronor per plats - och att bilister i regel inte är beredda att betala den verkliga kostnaden. Därför subventioneras ofta p-platserna av alla boende över hyran eller bostadsrättsavgiften.

När Mathias Bred i sin text oroar sig för att bilen ska bli en klassfråga blundar han alltså för hur dagens orättvisa system fungerar. I dag tvingas låginkomsttagare, som i lägre utsträckning äger bil, att betala för sina rikare grannars p-platser.

Därför är det utmärkt att Göteborgs rödgröna styre vill förändra systemet. När nya bostäder nu ska anläggas i Frihamnen är de kommunala kraven på nya parkeringsplatser exempelvis ytterst låga samtidigt som priset för boendeparkering på gatan är högt. Detta kompenserar man med bilpooler, cykelparkeringar och tätare kollektivtrafik. Resultatet blir fler bostäder till lägre kostnader.

Mathias Bred är visserligen ytterst vag i frågan om vem som ska betala för alla de nya p-platser han kräver till Göteborg. Men i sin artikel refererar han gillande till en debattartikel av två borgerliga oppositionspolitiker som just kritiserar den rödgröna parkeringspolitiken i Frihamnen.

 

Parkeringsnormen måste ändras

I praktiken är det alltså detta - mindre hårda kommunala krav på parkeringar - som är det stora hotet mot den liberala friheten, enligt Mathias Bred. Med tanke på att han tidigare har skrivit inkännande om bostadsbristen framstår det också som märkligt att fortsatt subventionerad parkering nu är viktigare än att det byggs så många lägenheter som möjligt.

För i storstäderna växer målkonflikterna om marken i takt med befolkningsutvecklingen. Den som propagerar för fler p-platser måste också förklara vad som ska stryka på foten. Ska vi ha mindre parker, smalare trottoarer eller färre nya hus i stället?

När kommunpolitiker höjer parkeringsavgifter och tar plats från bilismen för att ge större utrymme för bussar, cyklister och nya bostäder är det därför inte liberalismen som utmanas utan dagens status quo där värdefull mark mer eller mindre skänks bort till bilister.

Visst innebär bilen frihet för många människor, men det är knappast liberalt att dumpa p-notan på andra.

 

Läs också:

Bilen måste maka på sig i städerna

Gråt inga tårar över p-avgifter

 

Följ Expressen Ledare på Facebook för tips om fler ledare och krönikor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag