ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Patrik Kronqvist

Cyklisterna är ju trafikens hjältar

Läs fler artiklar! Här är Patrik Kronqvists samlingssajt
ANNONS:

Buller, avgaser och olyckor - trafiken skapar många allvarliga problem. Få av dem är cyklisternas fel.

Men i debatten utmålas cyklingen ofta som vår tids stora trafikproblem. Insändarskribenter och trafikpoliser verkar tävla om att gnälla på trampande fartdårar.

Och häromåret närmast beklagade Aftonbladets ledarkrönikör Fredrik Virtanen att det inte går att skjuta cyklisterna. Samtidigt anses män som lägger 20 000 på en cykel, i stället för tio gånger mer på en bil, så aparta att det krävs en benämning: memil.

För mig , som främst åker tunnelbana , är det ytterst märkligt att en grupp som tar sig fram helt utan oljud och utsläpp kunnat bli själva sinnebilden av hänsynslöshet.

Jag tror att det finns två förklaringar: cyklisterna har blivit många fler på kort tid, och trafikplaneringen, där cyklister blandas med gångtrafikanter, är undermålig.

För hur kan man annars förklara att en bilist som kör i 30 kilometer i timmen anses krypköra, medan en cyklist i samma hastighet får höra att han eller hon tränar för Tour de France?

 

Den folkliga förklaringen tycks dock vara cyklister är hänsynslösa fartdårar. Min erfarenhet från cykelbanorna säger mig att det inte stämmer. Men ponera att det är sant. Är det då inte märkligt att vi inte säger samma sak om bilister?

För över hälften av bilisterna och 70 procent av den tunga trafiken kör regelmässigt för fort, enligt trafikverket.

Men det är regelbrott som till skillnad från cyklisternas rödljuskörningar verkar ursäktas - trots att hastighetsöverträdelserna leder till att 150 svenskar dör i onödan varje år.

 

Man skulle kunna rycka på axlarna åt cykelhatet - om det inte vore för konsekvenserna.

För jag är övertygad om att de bidrar till att cyklisterna får fortsätta trampa runt i livsfarliga trafikmiljöer.

Cyklister är numera en större patientgrupp än bilister på sjukhus. Och tre av fyra olyckor är singelolyckor som beror på dåligt underhåll och fasta föremål, till exempel betongsuggor som ställs ut på cykelbanorna för att de inte ska bli smitvägar åt bilister.

 

Högersvängande lastbilar är en annan dödsfälla.

I snitt dödas en cyklist per år i Stockholm i en sådan olycka. Men i stället för att ifrågasätta att fordon, där chauffören inte kan se medtrafikanterna, får framföras inne i städer, läggs skulden på dödsoffren.

"Det var en hemsk olycka. Jag hoppas att cyklisterna tar till sig det här, sade till exempel trafikinspektör Hans Lindegren, till DN 2011 efter det att en kvinnlig cyklist körts ihjäl vid Slussen.

Och Svenska åkeriföretagens svar på olyckorna är - enligt Cyklistbloggen - en dekal längst bak på lastbilarna som uppmanar cyklister att hålla avstånd. Mer tydligt kan inte bilnormen i trafiken uttryckas.

Det är en destruktiv ordning. För cyklister gör nämligen gatorna säkrare för alla.

I de städer i USA där cyklingen ökat kraftigast minskar samtidigt antalet allvarliga trafikolyckor rejält, visar forskarna Norman Garrick och Wesley Marshall.

Cyklisterna bidrar till ett lugnare trafiktempo vilket innebär färre dödsfall såväl bland cyklister som bland bilister och fotgängare.

 

I en tid av klimathot, bilköer och överfull kollektivtrafik är det absurt att vi fortfarande främst diskuterar cyklister som ett trafikproblem.

I själva verket är de lösningen.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: