Ring inte 112 när du behöver en taxi. Foto: CONNY SILLéN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ring inte 112 när du behöver en taxi.  Foto: CONNY SILLéN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Naomi Abramowicz

Ambulanser ska inte användas som taxi

Publicerad

Ambulans och fjällräddning ska användas för att rädda människor i nöd. Inte för att någon inte vill betala för taxi eller har ont i tån. 

Expressen getinglogga
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.

Låt oss ha en sak överstökad. Jag kan ingenting om fjällvandring. Jag har aldrig ens dragit på mig ett par vandringskängor. Jag har bara en fleecetröja och den har inte skådat en enda fjälltopp. 

Men jag har något annat: sunt förnuft. Dessvärre verkar just det vara något som allt fler besökare i fjällvärlden lämnar hemma nuförtiden. 

Det har blivit väldigt vanligt med turister som varken har med sig karta, kompass eller varma kläder säger Helena Runeberg, platschef vid Abisko fjällstation, till SR.  

Enligt Fjällsäkerhetsrådet har andelen ovana besökare i fjällen ökat de senaste fem åren, samtidigt som säkerhetsmedvetandet har sjunkit. Många överskattar sin kondition och tror att de orkar mer än vad de egentligen gör. 

Numera krävs det allt fler räddningsuppdrag för att komma till människors undsättning. Bara mellan januari till maj har fjällräddningen ryckt ut 202 gånger. I Norrbotten har uttryckningarna fördubblats jämfört med förra året. Förutom att de är dyra riskerar fjällvandrare som struntar i säkerheten att försätta såväl sig själva såväl som räddningspersonalen i farliga situationer. 

Fjällvandring är ingen söndagspromenad

Så sent som i söndags krävdes en insats när fyra människor hämtades med helikopter från Kebnekaise. Det var inte billigt, bara helikopterflygningen kostade 100 000 kronor. Visst ska vi rädda människor som är i nöd. I just det här fallet verkade det också som att personerna verkligen behövde hjälp. Men vissa som larmar verkar vara i större behov av en utskällning än en räddningsinsats. 

Enligt polisen Stefan Källström har en del personer kontaktat polisen eller SOS för att de har haft skoskav eller bråttom till ett möte. Förslagsvis hade de ju kunnat gå in sina skor i förväg eller bokat om det där mötet innan de begav sig ut i fjällvärlden. 

Liknande problem verkar ha drabbat fler delar av larmtjänsten. Under de senaste åren har ambulanspersonal berättat om att det har blivit vanligare att folk ser 112 som en gratis taxiservice. 

Ambulans ska bara larmas i nödfall 

I en artikel i Sydsvenskan delar akutsjuksköterskan Mikael Rosberg med sig av några skräckexempel han har fått höra i sitt arbete. 

Exempelvis sa en som hade ringt 112 att vederbörande hade betalat skatt i hela sitt liv och därmed hade rätt att åka ambulans. En annan ringde larmcentralen eftersom att hen inte hade några pengar till taxi.  

Det är ett otyg att människor inte respekterar vad grundläggande samhällsservice ska vara till för. Skattepengar slösas bort när räddningstjänsten tvingas rycka ut för att någon har ont i tån. Människor riskerar att försättas i livsfarliga situationer på grund av andras obetänksamhet och slapphet. Tänk om någon som har drabbats av en hjärtattack inte får akutvård i tid på grund av det där onödiga samtalet till 112? 

Är det ett snålskjutssamhälle som växer fram, där människor sätter sin egen bekvämlighet först och struntar i konsekvenserna? Låt oss hoppas att så inte är fallet.

 

Läs också: 

Rädda förorten från kamelmjölken 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag