Infrastrukturminister Anna Johansson (S) KU-anmäldes efter historien med Transportstyrelsen. Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅNInfrastrukturminister Anna Johansson (S) KU-anmäldes efter historien med Transportstyrelsen. Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) KU-anmäldes efter historien med Transportstyrelsen.  Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Mikael Oscarsson (KD) har anmält infrastrukturministern till KU. Foto: SVEN LINDWALLMikael Oscarsson (KD) har anmält infrastrukturministern till KU. Foto: SVEN LINDWALL
Mikael Oscarsson (KD) har anmält infrastrukturministern till KU.  Foto: SVEN LINDWALL

Myndigheter behöver gå kurs i anti-naivitet

Publicerad

Det är oacceptabelt att svenska myndighetschefer slarvar med rikets säkerhet. Men det är precis vad som har skett på Transportstyrelsen. 

Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Förra veckan dömdes Maria Ågren, tidigare generaldirektör för Transportstyrelsen, till 70 000 kronor i dagsböter för att ha röjt sekretessbelagda uppgifter för främmande makt. 

Men låt oss ta det från början. 

I april 2015 vann IBM upphandlingen om Transportstyrelsens IT-system. Tidigare hade driften skötts av Trafikverket i Örebro, men för att spara pengar outsourcades den till IBM och därmed till företagets underleverantörer i utlandet. 

Transportstyrelsen sitter på information om Sveriges hamnar, vägar och broar och ansvarar för den svenska databasen med körkort. Det är uppgifter som inte får hamna i fel händer. För att hantera dessa krävs därför att de ansvariga genomgår personkontroller. 

Men Transportstyrelsens dåvarande generaldirektör Maria Ågren bortsåg från denna lilla detalj, trots att det innebar stora risker för rikets säkerhet. En anställd vid Transportstyrelsen liknar det vid att ge bort ”nycklarna till kungariket” (Expressen 14/7). 

Hur kunde något så viktigt som Sveriges säkerhet sättas på spel? 

I förhör med Säpo uppgav Ågren att hon inte kände till vidden av de hemliga uppgifter som hanterades av Transportstyrelsen. Det är märkligt att en myndighetschef inte verkar veta vad myndigheten i fråga sysslar med. 

Det vore illa nog med ett enskilt fall av inkompetens. Men det är värre än så. Bristande säkerhetsmedvetenhet verkar vara ett återkommande problem inom svenska myndigheter. 

”Utan att gå in på det specifika fallet kan jag säga att vi ofta ser stora brister när det gäller statlig offentlig upphandling där säkerhetsperspektivet glöms bort när verksamhet outsourcas”, säger Säpos presschef Nina Odermalm Schei till DN (14/7).  

I sin årsbok för 2016 tar Säpo upp att outsourcing av IT kan innebära en ökad risk för rikets säkerhet. Ordföranden i försvarsutskottet, Allan Widman (L) säger till DN att "det naturliga" vid känsliga upphandlingar är att kontakta Säpo, Försvaret och underrättelsetjänsten (16/7). Varför gjordes inte det? 

Men det är långt ifrån det enda frågetecknet gällande historien med Transportstyrelsen. 

Nyligen visade det sig att myndighetens styrelseordförande Rolf Annerberg kände till Ågrens lagbrott så tidigt som augusti 2015, utan att göra något åt saken. Trots detta sitter Annerberg, åtminstone i skrivande stund, kvar som ordförande för Transportstyrelsen. 

Vad infrastrukturminister Anna Johansson (S) visste om vad som skedde på Transportstyrelsen är ännu oklart. I lördags KU-anmäldes hon av Mikael Oscarsson, Kristdemokraternas försvarspolitiske talesperson. KU-vapnet används inte sällan vidlyftigt men i detta fall har oppositionen all rätt – för att inte säga plikt – att protestera och ställa krav på information från regeringen.

 

Läs också: 

Topparnas fiffel ett hot mot hela samhället  

Relaterade ämnen
Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag