I folktäta Spanien går det undan. Direkttåget mellan Madrid och Barcelona, 61 mil, tar två och en halv timma.
I folktäta Spanien går det undan. Direkttåget mellan Madrid och Barcelona, 61 mil, tar två och en halv timma.

Mellanmjölkståg är inte framtiden

Publicerad

Trafikverkets motvilliga förslag om nya mellanmjölkståg är helt av banan. Politikerna bör välja mellan riktiga snabbtåg och att satsa på breda regionala nät.

Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Med en riktig höghastighetsbana där tågen kör 320 kilometer i timmen tar det två timmar från huvudstaden till Göteborg och 2:28 till Malmö. Men det är dyrt att bygga och bör göras i ett svep. Det betyder att staten måste låna kanske 320 miljarder kronor. 

När regeringen bett Trafikverket att göra sina prioriteringar för 2018-2029 var ordern klar. Ni får 622,5 miljarder kronor från statsbudget och kanske 90 till från trängsel- och banavgifter och regionala bidrag. Det ska räcka till allt. Också nya vägar och slussar och förstås allt eftersatt underhåll.

Alltså kunde Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon inte förslå ett äkta snabbspår. Det ryms inte i den ekonomiska ramen. I stället lanserade hon ett mellanmjölkståg som ska gå i 250 kilometer i timmen, på ett ballasterat spår. Det blir billigare att bygga. Men dyrare i underhåll. 

Denna kompromissbana ska dessutom byggas i etapper. Sett från Stockholm kan man då åka fortare än i dag mellan Järna och Linköping, sen går det söligt söderut fram till kanske 2050 eller 2060, beroende på budgetläge. Mellan Hässleholm och Malmö ska det dock bli åka av lite tidigare.

Dumsnålat med underhållet länge

Etappmodellen ger dålig utväxling för pengarna. Dessutom finns risken att politikerna avbryter projektet på vägen när andra sektorer i samhället ropar på insatser. Och frestelsen att dra ner på det dyra underhållet är i sådana lägen oemotståndligt. En mycket stor del av dagens alla förseningar förklaras med nedfallna ledningar, signalfel, växelfel och gud vet vad. Det beror på att politiker och tjänstemän dumsnålat på driftkontot i åratal. 

Trafikverkets förslag innehåller några grejer politikerna borde stryka direkt när besluten ska tas i vår. Vill vinterturismföretagen i Sälen ha en flygplats bör de bygga den med egna pengar. Och Norrbotniabanan är ingen bra idé, den bör inte startas med sträckan Umeå-Skellefteå. Den bör stanna på ritbordet.

Det finns mycket som talar för att Sverige bör öka den relativt låga statsskulden och investera i riktig hög fart. De som ivrar för den tanken bör ägna hösten och vintern åt att göra realistiska beräkningar av kostnader och tidsåtgång så att riksdagsledamöterna vet vad de har att välja emellan.

Bygg för pendlingstrafik

Alternativet till snabbtåget är inte mellanmjölken utan att investera i fler spår och mötesplatser i regionaltrafiken. Förslaget om fyra spår mellan Uppsala och Stockholm som finns i den nya planen är gott ett exempel på vad man kan göra. Det blir många miljövänliga pendlingsmöjligheter från 50 000 nya bostäder.

Oavsett vilket framtidsval politikerna gör så har de i ett avseende inget val - de måste uthålligt satsa på underhåll av järnvägen. Annars vinner flyg och bilar miljöskadlig mark. 

 

Läs också: 

Järnvägskaoset måste styras upp 

På väg ur spår 

Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag