KD:s och M:s grupp i EU kampanjar dagligen för gratis interailkort. Men det tåget bör EU aldrig kliva på. Foto: skärmbild twitter
KD:s och M:s grupp i EU kampanjar dagligen för gratis interailkort. Men det tåget bör EU aldrig kliva på. Foto: skärmbild twitter
Malin Siwe

Gratis tågluffarkort är sämsta idén för EU

Publicerad

Förtroendet för EU sjunker. Och inte ökar det när EU-vännernas motdrag är gratis tågluffarkort till alla 18-åringar. 

Idén om att ge alla EU-medborgare ett interrailkort i 18-årspresent var dum redan när de nederländska kristdemokraterna CDA lanserade den 2009.

Andra människor har inte lust att betala skatt för att medelklassens 18-åringar ska ta tåget runt Europa en månad. 

Visst, en och annan sparsam låginkomstfamilj kan klara av att skicka med reskassa för mat, vandrarhem och nöjen. Men i huvudsak blir det ett bidrag till bättre beställda. 

Efter finanskrisen med alla räddningspaket till Irland, Portugal, Spanien, Italien och Grekland kunde man tänka sig att EU-parlamentarikerna slutade ägna sin vakna tid åt att tänka ut nya utgifter. Särskilt som Grekland ännu är långt från räddat.

Men icke. Inte heller har det faktum att britterna 23 juni i fjol röstade för Brexit fått effekt. 

Nej. Avgiftsfritt interrail ses nämligen som "en investering i unga och Europas framtid". 

Slösarna stavas EPP

Förslaget drivs inte av skattehöjningssugna socialister. Det är EPP, partigruppen för kristdemokrater och moderater, som tror sig ha guldbyxor.

Gruppledaren Manfred Weber missar inte en möjlighet att tala om den fria tågluffens förtjänster. I höstas fick EPP stöd i EU-parlamentet och transportkommissionären Violeta Bulc hyllade förslaget.

Kommissionen räknade lite på biljetterna, de skulle kosta 20 miljarder kronor om året. Pengar som inte finns nu. Och som definitivt saknas när Storbritanniens nettobidrag om 135 miljarder om året försvinner.

Men inte har EU-kommissionen stekt idén för det. I stället talar man om att börja i mindre skala, med bidrag om två miljarder om året till skolresor.

Och EPP-gruppen skickar ut nya kampanjinslag med taggen #DiscoverEU på twitter mest varje dag. 

Mumma för Åkesson, Le Pen och Wilders

De enda som vinner på detta dyra drömmande är anti-EU-partierna. Och de växer tyvärr så det knakar redan. Inte undra på med projekt som Kamelcentret i Angered, som ändå inte är så skriande dumt som den holländska klassikern Donkeypedia.

En levande åsna med solpaneler på packväskan skickades runt Europa med bloggande skötare för att notera kulturella likheter och skillnader.

När förtroendet för EU sviktar måste EU-parlamentariker, kommissionärer och hemmaplansregeringar visa att de förmår koncentrera sig på väsentligheter.

De behöver visa vilka delar i EU-budgeten som ska bort för att kompensera för Brexit. Egentligen inte så svårt. 

Socialfondsprojekten för integration, mångkultur, jämställdhet, hållbarhet eller vad som är modeord för tillfället har sällan någon effekt utom att ge projektpersonalen löner. Stryk

Trafiksatsningarna genom regionalfonden kan kapas. EU behöver inte fler nya, öde flygplatser och flotta järnvägsstationer vid usla spår. 

Hellre räls i Baltikum än fribiljetter

Sista januari i år skrev de tre baltiska premiärministrarna ett avtal om att bygga en snabbjärnväg från Tallinn via Riga och Kaunas till Warszawa. EU har lovat bidra med 80 procent, en procentsats som kan krympas.

Det bör den förstås. Ju lägre nationell egeninsats desto större risk för skitprojekt.

Att en gång lägga 50 miljarder kronor på att bygga Rail Baltica är ändå  rimligare än att dela ut tågluffarkort för 20 miljarder. Om året. 

 

Följ Expressen Ledare på Facebook för fler ledare och krönikor.

Läs även: Hellre fler poliser än kameler i förorten 

Läs också: Handikappturism - det funkar inte

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag