Foto: Johanna Svensson
 Foto: Johanna Svensson

Leve tunnelbanan!

Publicerad

Moderaterna har onekligen ett schizofrent förhållande till tunnelbanan. Först var man stenhård motståndare till nya stationer och linjer. Men så kom Reinfeldt plötsligt ut ur tunneln som t-banekramare och tillsatte två förhandlingspersoner för att få ordning på infrastrukturpusslet i Stockholmsregionen.

Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Hela tunnelbanepaketet beräknas kosta 25,7 miljarder kronor, det ska bli nio nya stationer och 78 000 bostäder. Som vanligt ska sådana här siffror tas med många nypor salt. Det finns en obehaglig lagbundenhet i infrastrukturprojekt: de blir nästan alltid dyrare än beräknat. Och nya bostadsområden växer inte heller upp som svampar i jorden; det finns alltid grannar och olika intressegrupper redo att överklaga varje byggplan till högsta instans.

Av notan på drygt 25 miljarder bidrar staten blott med 4,6 miljarder. Resten får regionens skattebetalare och bilister stå för. Höjda och tidigarelagda biltullar ska inbringa 9 miljarder kronor, lyder kalkylen.

Med nya t-banestationer skapas i alla fall förutsättningar för att få fart på byggandet i Stockholmsregionen. Swedbanks ekonomer har räknat på det samhällsekonomiska priset för dagens bostadsbrist: 21 miljarder kronor i utebliven tillväxt. Om året. Att bygga tunnelbana är visserligen dyrt, men räknat per personkilometer är det en mycket konkurrenskraftig investering.

På alliansledarnas t-banekarta saknas anmärkningsvärt nog Täby, statsministerns forna hemkommun. Men Moderaterna i Täby prioriterar högre turtäthet på Roslagsbanan i stället för en klimatsmart tunnelbana som skulle korta avgasköerna på E18 dramatiskt.

Hösten 2011 stod Reinfeldt i talarstolen under en partiledardebatt och läxade upp Håkan Juholt. Reinfeldt hade minsann åkt tunnelbana i hela sitt liv och underförstått - lantisen - Juholt kunde ingenting om t-banor. Reinfeldt kunde sedan upplysa om att tunnelbanebyggande är något som landstinget ansvarar för och inte staten. Och Anders Borg avfärdade Socialdemokraternas t-baneplaner som "vidlyftig löftespolitik".

Men nu är det alltså Reinfeldt som står för löftena och han har i princip tagit över Socialdemokraternas t-banepolitik. M har till och med accepterat en ny linje till Hagastaden och området kring jättesjukhuset Nya Karolinska. Dit vill Stockholms moderata trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm i stället ha spårvagnar.

Wennerholm satte ner foten 2011 och fastlog att tunnelbanan var färdigbyggd "i det korta perspektivet". Trafiklandstingsrådet är en spårvagnsfanatiker och en viktig förklaring till Moderaternas tidigare så urspårade t-banepolitik.

M har gjort ett välkommet perrongbyte på central nivå, samtidigt finns det skäl för regionens resenärer och väljare att beklaga sig över sju förlorade år. Alliansstyret i landstinget borde direkt vid tillträdet 2007 ha klivit på t-banetåget. Om M ska framstå som trovärdiga måste de byta trafiklandstingsråd inför valet. Låt Christer G Wennerholm bli konduktör på NK-Expressen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag