Köp en valanalys

Publicerad
Uppdaterad
Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.
Valets vinnare och förlorare, Moderaterna och Socialdemokraterna, har skrivit sina förklaringar till varför det gick som det gick. I Socialdemokraternas valanalys pekas bland annat förmögenhetsskatten och bensinskatten ut som problemet. Men rapporten är också politiserad. Moderaterna faktiska positionsförflyttning mot mitten påstås exempelvis vara "retorisk". Om budskapet internt ska lyda att M i hög grad är samma gamla högerparti blir det ingen valseger 2014.
Regeringen anklagas vidare för att "skylla" arbetslösheten på finanskrisen, och att "massarbetslösheten nu har permanentats." Morgan Johansson kan väl inte ha glömt att den svenska exportindustrin tvingades ner på knä, eller att arbetslösheten nu minskar?
Lite lustigt är det att "valanalytikerna" (S) i ett avsnitt ger partiet äran för att Öresundsbron bygdes när det var Bildt-regeringen 1994 som fattade beslutet.
Både M och S har naturligtvis använt sig av alla valanalysers guldgruva, SVT:s vallokalsundersökning, Valu. M noterar med förtjusning i sitt dokument, döpt till "Arbetarpartiets seger 2010", att partiet hade 32 procent i gruppen förvärvsarbetande väljare medan S stannade på 22 procent. S noterar å sin sida att de fick 51 procent av förtidspensionärernas röster.
Både M och S borde tydligare ha betonat partiledarnas betydelse för valresultatet. Fredrik Reinfeldt var enligt Valu en riktig röstmagnet; hela 45 procent av M-väljarna ansåg att partiledaren var "mycket betydelsefulll" för valet av parti. Motsvarande siffra för Mona Sahlin var 19 procent.
I Socialdemokraternas politiserade valanalys återkommer den konspirationsteori som normalt brukar frodas på Aftonbladets kultursida - att det "borgerliga tidningsmonopolet" bidrog till valförlusten. Möjligen kunde man ha förväntat sig en mer intellektuell och problematiserande analys av orsakssambanden då även statsvetarprofessorn Ulf Bjereld (S) är medförfattare. Att medierna rapporterade "negativt" om S och Mona Sahlin kan nämligen bero på att även opinionssiffrorna varit negativa.

Moderaterna fegar också i sin analys. Man vågar inte kritisera hur illa Reinfeldt hanterade sjukförsäkringen under valrörelsens sista vecka. Här förlorade alliansen sannolikt den riksdagsmajoritet som skulle ha sänkt SD:s vågmästarroll.
Problemet med partiers eftervalsdokument är att de varken blir speciellt analytiska eller tillräckligt självständiga. De görs av partifolk som själva deltagit i valrörelsen, präglas av ett inifrånperspektiv, där olika hänsyn hela tiden måste vägas mot varandra. I Moderaternas analysgrupp ingick exempelvis partiets avgående kommunikationschef Pär Henriksson. Revisorn har alltså granskat sitt eget valrörelsejobb.
Det parti som vill tänka nytt och konstruktivt bör helt enkelt köpa en valanalys. Hyr in en grupp av marknadsförare, organisationskonsulter, opinionsanalytiker, retorikkonsulter, statsvetare och andra experter.
Tänk så lärorikt det skulle kunna bli.
Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag