Karin Pihl

Får det vara ett glas moraljuice?

Publicerad

Sveriges främsta centrum för hokuspokusmedicin ska inte längre få sälja sina skumma preparat. Tidigare i somras gav riksdagen nobben åt Vidarkliniken i Järna. Sveriges trendkänsliga medelklass borde göra samma sak.

Saltå Kvarn är det ultimata hipsterföretaget. De säljer äckliga grönsaksjuicer, bröd och diverse frön. Burkarna och flaskorna har stilrena etiketter som passar utmärkt i kökshyllan bredvid en kokbok med glättigt omslag. När man ser produkterna som står uppradade bredvid lågprismärkena misstänker man att man borde ha dåligt samvete. En billig juice från Eldorado som ser ut att komma direkt från DDR, eller en svindyr från Saltå Kvarn som bara skriker moralisk stormakt – vilken väljer du?

Jag handlade mat med en miljöpartist en gång. Självklart valde hon den Fairtrade-märkta chokladen. När jag halvt på skämt påpekade att rättvisemärkt inte alls är särskilt rättvist, utan snarare tvärtom, ryckte hon på axlarna.

Den svenska medelklassen lider av märkeshysteri. För att kunna äta måste maten vara eko- krav- och rättvisemärkt. Saltå Kvarn odlar dessutom biodynamiskt. Tre flaskor ner i korgen direkt.

Få vet nog att Saltå Kvarn ägs av Vidarkliniken. Den drivs av en samling antroposofer som inte gärna vaccinerar sina barn och som delar ut verkningslösa homeopatiska mediciner.

En central del i antroposofin, som uppfanns av österrikaren Rudolf Steiner i början av 1900-talet, är den biodynamiska odlingen. Det låter fräscht, miljövänligt och hälsosamt. Men bakom termen finns en hel filosofi.

Den gode medelklasskonsumenten som köper mjöl från Saltå Kvarn gör det antagligen för att det känns ”naturligt”. Och det stämmer. För visst är det naturligt att stoppa barkbitar i skallen på ett dött husdjur och fylla en kotarm med kamomill, för att sedan proppa ner alltsammans i åkern. Dessa metoder är antroposofins svar på konstgödsel.

Hur mycket av den traditionella läran Saltå Kvarn använder sig av är oklart, eftersom det inte finns någon utförlig information varken på hemsidan eller på produkterna.

Men det bryr sig nog inte konsumenterna om. Precis som för bratsen på gymnasiet är det symboliska viktigast för matmärkesfanatikerna.

Självklart lägger man tio spänn extra för en god sak. Trots att biodynamik är hittepå, att rättvisemärkt gör fattiga bönder fattigare och att det är omtvistat huruvida ekologiskt är bättre för miljön. Till stor del beror det säkert på att de inte har koll. De vill inte ha koll, för det skulle bli för jobbigt för deras självbild.

Men man kan inte kräva att en moralisk person som handlar eko, gillar feministiska sidor på Facebook och bara äter kött när det bjuds ska argumentera för sina förutsägbara val.

För en månad sedan röstade riksdagen för att antroposofiska mediciner inte längre ska få utgöra undantag i lagstiftningen. Efter en övergångsfas måste även Vidarklinikens läkemedel godkännas av Läkemedelsverket.

Hipsters med världsförbättrarkomplex borde göra samma sak.

En juice från Järna är en röst mot beprövad vetenskap och för vaccinmotståndare som tror att växter har själ. Låt er inte förföras av de tjusiga förpackningarna.

 

Läs också:

Bluffvården måste bort

Nej tack till hittepåpiller

 

Följ Expressen Ledare på Facebook för fler ledartexter och krönikor.

 

Rättelse: Rudolf Steiners nationalitet har korrigerats efter publiceringen.

Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag