Karin Olsson: Vårt behov av Harry Schein

Publicerad
Uppdaterad
Han är sinnebilden av en omodern man.
Men de moderna männen älskar Harry Schein.
BöCKER
Praktverket "Citizen Schein" har recenserats flitigt i över en vecka. Lovorden haglar. Vår tids vurm för denne mångsysslande socialdemokrat är stor. Männen i min bekantskapskrets har sprungit benen av sig för att köpa boken.
Schein var visserligen en central figur i svensk politik och kulturliv i årtionden. Han var hjärnan bakom filmpolitiken, chef för Filminstitutet och författare. Dessutom en celebritet, som var tjenis med maktmännen: polare med Palme och bästis med Bergman.
Men detta ensamt förklarar inte intresset. Många stjärnor från den tiden är glömda.
Kanske är det för att Schein är så "fel", mätt med samtidens måttstock, som han fortfarande fascinerar. Han är så långt bort från det surdegsbakande och jämställda mansidealet man kan komma.
Schein var en giftig cyniker, koketterande alkoholist, och en kräsen karriärist. Det lilla livet valde han bort.
Han hade inget komplicerat "livspussel", arbetet var hans enda pusselbit. Produktiviteten som en sådan total egoism ger utrymme för är i sig fantastisk.
Alla som kombinerar ett jämställt familjeliv med heltidsarbete har väl någon gång längtat efter att kunna stänga dörren och bara få ägna sig åt sitt. Drömmen om herrön.
Det unika med Schein var att han också insåg priset för självupptagenheten, något som andra högproduktiva män som till exempel Bergman eller Tingsten aldrig gjorde.
I självbiografiska "Makten" skriver Schein på ålderns höst: "Jag är skild. Min far är död. Mitt barn är ofött". Tomheten är total.

Han var dessutom en elitist av guds nåde, på ett sätt som i dag är ovanligt. Schein anmälde Åsa-Nisse till radionämnden för att han ansåg att filmerna stred mot bestämmelsen om "god underhållning" i tv.
Även om han inte rådde på den folkkära buskistraditionen stred han alltid för kvalitet. Nu är k-ordet på gränsen till kontroversiellt.
I kulturutredningen förra året ströks det politiska målet om att gynna konstnärlig kvalitet. Det ansågs sorgligt nog för svårt att precisera.
Främst är det ändå Scheins starka personlighet och klassresa som gör honom oupphörligt intressant.
I politiken och näringslivet i dag aktar man sig noga för att sticka ut.
Nya Moderaterna skriver till och med interna etikett- regler mot alltför borgerlig klädsel. Den utslätade mitten anses vara platsen för störst framgång. Då är det en skön flykt att studera excentrikern Schein, elegant klädd och parkerad i en Oxchairfåtölj. Alltid lite för mycket. För vass, för rik och för egensinnig.

Samtidigt är Scheins livshistoria paradoxalt den om assimilationen. Hans första 14 år i Wien är som förträngda. Minnet börjar först när han som judisk flyktingpojke blev dräng i Småland och via kvällskurser läste till ingenjör.
Så småningom avancerade han till uppfinnare och ekonomiskt oberoende entreprenör.
Hans "andra" liv blev det som filmkritiker och kulturpersonlighet, med ena benet hos Socialdemokraterna.
Den tredje karriären ägde rum i finansvärlden som chef för Investeringsbanken. Dagens professionalisering har gjort det nästan omöjligt att röra sig mellan så skilda fack. Samhället har i det avseendet blivit både snävare och tråkigare.
Den stora frågan efter att ha läst "Citizen Schein" är faktiskt hur Sverige har förändrats.
Då kunde ett ensamkommande flyktingbarn arbeta sig ända upp till den mest svåråtkomliga eliten. Skulle det vara möjligt i dag?

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag