Johannes Forssberg

De vann valet åt Barack Obama

Publicerad

DAVIE, Florida. Barack Obama vann valet tack vare Aude Sicard.

En Haitiamerikansk kvinna som de senaste månaderna har “gått benen av sig” fram och tillbaka mellan dörrarna i haitiska kvarter i Broward country för att försäkra att alla går och röstar.

Han vann valet tack vare 25-åriga David som kom hit till från Illinois för flera månader sedan och tillsammans med andra ungdomar från hela landet outtröttligt har arbetat för att få president Obama återvald – utan en krona i ersättning.

Mitt Romneys kampanj hade räknat med att etniska minoriteter, ungdomar och de andra som ingick i koalitionen som valde Obama 2008 inte skulle rösta i tillnärmelsevis lika hög utsträckning som då. De hoppades på apatin och cynismen.

 

Republikanerna trodde att dessa människor skulle ha tappat tilltron till presidenten och till politiken efter flera år där deras enda politiska målsättning varit att obstruera för Obama. Och USA:s kongress därför slutat att fungera.

De trodde förmodligen också att de skulle hjälpas av alla de delstatliga republikanska makthavare som i exempelvis Florida har gjort det svårare att rösta.

De var därför förvissade om att det minimala stödet för republikanerna hos unga, singelkvinnor, svarta, latinos, med flera därför inte skulle spela någon roll. Det gamla, vita konservativa USA:s plikttrogna röster skulle ge republikanerna ännu en valseger.

• Det var en usel strategi.

Entusiasmen för Barack Obama är fortfarande enorm. Det nya USA gillar hans sjukvårdsreform, de gillar att han gjort det lättare för fattiga att börja på college. De vill ha jämställdhet mellan könen och förstår inte varför homosexualitet skulle vara en synd. De ser att ekonomin återhämtar sig och tror knappast att Mitt Romneys rikemanspolitik skulle snabba på den processen.

 

Barack Obama har bedrivit en stundtals smutsig kampanj, men han har till skillnad från miljardären Romney, alltid varit konsistent i sina värderingar. Och hans värderingar har gjort skillnad.

Hans värderingar inspirerar människor att ägna hela sina liv åt hans kampanj. De inspirerar vanliga människor att donera några hundralappar.

Mitt Romney har i stället burits fram av anonyma miljardärer. Han har inte haft tiotusentals människor som gått benen av sig för honom, som talat sönder sina röster, som givit upp hela sina liv för att få honom vald. Han berör inte människor. För många framstår han bara som en rik, vit man som vill bli president för att han kan.

Ikväll förlorade cynismen valet. Det är en stor stund för den amerikanska demokratin.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida