Johannes Forssberg: Var är brudarna?

Publicerad
Uppdaterad
Piratpartiets Rick Falkvinge efterlyste för en tid sedan "trevliga tjejer att sova hos" runt om i landet.
För Kampens skull.
Piratpartiet
Han sålde in förslaget på sin Facebooksida genom att slå fast att "mys gör underverk för stridsviljan och entusiasmen".
Han är långt ifrån den enda piratpartisten som ställer sig den klassiska frågan: "Var är brudarna?".
Bara var åttonde partimedlem är kvinna. Det är en pinsam demografi för ett parti som gör anspråk på mandat i både EU-parlamentet och riksdagen.
Många piratgrabbar kan bara inte förstå tjejernas frånvaro. Att förklara partiets könsskillnader "är en hel vetenskap" sade piratpartisten Daniel Nyström förundrat till Sveriges Radio i går.
Den här oförståelsen visar hur illa ute piratpojkarna är. Det är väldigt lätt att begripa varför partiet är enkönat om man är kapabel att tänka efter lite.
Piratpartiet har ett tilltal, en ton och en estetik som riktar sig till den sortens människor som tycker att det tagna "Falkvinge" är ett fräsigt efternamn. Det rör sig framför allt om en speciell typ av grabbar. De attraherar i sin tur fler likadana grabbar, som följer lukten av testosteron.

Jag tror inte att tjejer är generellt ointresserade av frågor om integritet och frihet på internet.
Däremot är det manus som exempelvis Falkvinge använder frånstötande inte bara för tjejer utan för alla som har en världsbild som går i flerfärg.
Mycket av PP:s retorik delar upp mänskligheten i tre allt för bekanta kategorier: den upplysta minoriteten, den sovande massan och den sluga fienden, eller "Lobbyn" som Falkvinge skriver.
Män som Falkvinge har - bara de får mysa lite ibland - förmågan att väcka folket. Hans blogg är full av vederkvickande VERSALER och svordomar. I kommentartråden flockas aggressiva män som, för att tala med utbildningsminister Jan Björklund, runkar upp varandras stridskukar genom att likt Sverigedemokrater tala om Befrielsens dag när förrädarna ska straffas.
Tidigare i våras lanserades en kampanjlåt för Piratpartiets EU-valkampanj som har samma sunkiga tema. Det är inte bara i musikaliskt avseende som den testosteronstinna trallpunken påminner om de gamla vikingarockarna Ultima Thule.

Låten spelar också på de känslor som högerpopulister gillar att väcka hos människor. "Vi svenskar" ska "komma igen", brölar sångaren, och piraterna "tåga i enad front" mot "de" som "tärt på vår demokrati".
Kampanjlåten satte i gång en viktig debatt om Piratpartiets grabbighet. Det är viktigt att den fortsätter. Kampen för vår digitala frihet är avgörande. Men bara för att PP är det enda parti som formerats kring den frågan kan de inte fridlysas. Sådan lojalitet kommer inte att göra Piratpartiet bättre.
Det finns goda skäl att stödja PP i EU-valet. Det skulle framför allt ha ett stort symbolvärde om de röstades in. Ett symbolvärde som skulle kunna skapa större makt än den enskilda ledamöter brukar ha.
Men med tanke på att Piratpartiet har seriösa chanser måste de granskas seriöst. Hur kommer deras totala mansdominans och tvivelaktiga estetik att påverka politiken? De kommer ju så småningom vara tvungna att ta ställning till andra politiska frågor.
Jag har inget emot enfrågepartier. Men det känns viktigt att företrädarna har gott omdöme i allmänhet.
Piratpartiet har mycket dålig luft att rensa ut.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida