Flygplatsen ska ligga 10 minuter från Hundfjället. Foto: OLA MATSSON / OLA MATSSON
Flygplatsen ska ligga 10 minuter från Hundfjället. Foto: OLA MATSSON / OLA MATSSON

Gärna flyg till Sälen, men inte med skattepengar

Publicerad

Börsnoterade Skistar och andra aktörer i Sälenfjällen vill snabbygga en flygplats för 700 miljoner kronor. Låt dem chansa på det. Men staten bör inte ta 250 miljoner av notan.

Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Var är den vän som överallt en motståndare till subventioner till företag söker? Inte i Bryssel, dessvärre. Trots att en av EU:s grunduppgifter är att verka för schyst konkurrens har just EU-kommissionen meddelat att den godtar att svenska staten ger ett investeringsbidrag på 250 miljoner kronor till en privat flygplats i Sälen.

Det är inte första gången EU sviker i detta avseende. Högtflygande turismplaner som motiveras med regional utveckling går ofta före principen om tävlan på lika villkor. Alltså har man, under visst muttrande, tidigare godkänt saftiga kommunala bidrag till att driva flygplatser.

EU-kommissionen ställde kritiska och relevanta frågor om Sälenprojektet som förstås har ett engelskt namn - Scandinavian Mountains Airport. Skulle man inte kunna bygga ut Mora flygplats, som bara ligger tio mil bort? Eller ta sig från Oslo?

Utopisterna, som utlovades bidraget om en kvarts miljard av näringsminister Annie Lööf (C) 2014, lyckades övertyga EU-tjänstemännen. Kanske inte om möjligheten att förverkliga planerna, men om att idén inte var sämre än många andra som tidigare släppts igenom. 

Rälsen revs när Stenmark tog sin första världscupseger

Sälenfjällen är populära. Runt 100 000 personer tillbringar sportlovet där. Lika fullt är det under Vasaloppsveckan. Beläggningen under övrig snösäsong är bra. Svenskar och danskar gillar de barnvänliga backarna och stugorna där och i Trysil på andra sidan gränsen.

I den norska anläggningen är inte ens var tionde skidåkare norrman. Svenskarna och danskarna dominerar.  Och de kommer körande med bil. Järnvägen som gick till Sälen revs upp på 70-talet, samtidigt som skidturismen började öka.

Det finns direktbussar, men det är en lång färd. Man kan ta tåget till Borlänge och buss därifrån. Eller flyget till Mora och transfer. Men det är få som gör, folk tycker att bilen är bekvämast när man har en massa packning och kanske bor en bit från närmaste lift. Egna bilen är också smidigast om man vill ta sig mellan de olika skidområdena.

Dåliga erfarenheter från Åre och Hemavan

Trots detta tror konsortiet bakom Scandinavian Mountains Airport att man tio år efter öppnandet, som är tänkt till 2019, ska räkna in 350 000 passagerare om året. Halvera för antalet personer, här räknas både ankomst och avgång. Man siktar på utrikes charterturister och lågprislinjer.

I jämförelse hade mer alpliknande Åre/Östersund 12 000 passagerare på utrikesflyg i fjol. Hemavans flygplats, som har byggts ut för skattepengar för turismens skull, hade 220. Den flygplatsen var på väg mot konkurs i mars, så storägaren Storumans kommun måste gå in med pengar. Man räknar med årliga förluster om två miljoner kronor, trots statligt bidrag.

Skistar och de andra kommersiella företagen kan kanske räkna hem förluster på bagagebandet med vinster på boende och liftar. Fan tro´t. Låt dem pröva vingarna. Men att EU-kommissionen och den rödgröna regeringen går med på betala för att fantasiflyget är bedrövligt.

 

Läs även: 

Sjukt bidrag till frisk medelklass 

Och varför inte: 

Höjd skatt ger inte fler företagare, Andersson 

Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag