Ericssons kris är en larmsignal för SverigeEricssons kris är en larmsignal för Sverige
Ericssons kris är en larmsignal för Sverige

Ericssons kris är en larmsignal för Sverige

Publicerad

Ericsson liknas av vissa vid ett sjunkande Titanic. Det är en väckarklocka till politikerna – nya företag måste få växa när de gamla dör.

Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Ericsson varslar, ryktas det. Telekomföretaget ska under nästa år genomföra stora besparingar. Det talas om att all tillverkning i Sverige kommer att läggas ner – en ”total slakt”. Om beslutet blir verklighet kommer minst 3000 personer i Sverige att bli uppsagda.

Antagligen rör det sig om ännu fler. ”Vi avslutar en 140-årig tillverkningsepok, vilket motsvarar de största nedskärningarna av anställda i Sverige någonsin”, står det i ett interndokument som Svenska Dagbladet kommit över.

Detaljerna är dock inte kända ännu. Ericssons styrelse är mycket tystlåten och har inte bekräftat att internrapporten är sann. Men det är självklart att den senaste tidens turbulens i företaget får konsekvenser. Någon har liknat Ericsson vid Titanic. ”Tre Korvar” kan ha satt sin sista potatis i den svenska industrijorden.

Ibland talas det positivt om ”kreativ förstörelse”, alltså att gamla företag går under medan nya uppstår. Och så är det ju till viss del. Statlig konstgjord andning till döende industrier är en dålig idé. Men det betyder inte att det är bra om viktiga arbetsgivare och teknikutvecklare som Ericsson lämnar Sverige – i alla fall om det inte finns något som kan träda i dess ställe. Telekomjätten Ericsson är närmast en samhällsinstitution. Man lägger miljardsummor på forskning och utveckling.

 

Överlag går det bra för svenska teknikföretag. För första gången på länge ökar antalet anställda inom landet. Men det finns ingenting som säger att den utvecklingen nödvändigtvis kommer att fortgå. Det ligger i sakens natur att man inte kan förutsäga globaliseringens konsekvenser.

Däremot kan man rusta sig för den. För att den kreativa förstörelsen ska vara just kreativ, och inte bara förstörelse, måste nya företag kunna expandera. Tyvärr finns det ett antal hinder som gör att många nya startups köps upp av amerikanska bolag. Sverige är förhållandevis vänligt mot storföretag, men desto sämre på att låta små bolag växa.

 

Ett framgångspar som tröttnat på politikernas ointresse är grundarna till Spotify. För några månader sedan hotade de med att flytta företaget utomlands. Det finns inte tillräckligt med kompetent folk eftersom det svenska skolsystemet är dåligt anpassat efter den moderna arbetsmarknaden. Att få internationella talanger att flytta till Sverige är inte det lättaste, eftersom det inte finns några bostäder att flytta in i.

Det svenska näringslivet och i förlängningen samhället som helhet är beroende av stora företag. Men vi kan inte förlita oss på att de gamla drakarna som Ericsson och Electrolux alltid kommer att finnas och dra in skattemedel till staten.

Bostadsmarknaden har krackelerat. Skattesystemet är rent kontraproduktivt om man vill locka internationell arbetskraft. I framtiden kan dessa systemfel hota den svenska välfärden.

Om, eller när, Ericsson och liknande företag går i graven lär det bli en smärtsam insikt.

 

 

Läs också: Expressen Ledare - Straffbeskatta inte jobb och utbildning

 

Följ Expressen Ledare på Facebook för fler ledare och krönikor

Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag