Eric Erfors

Maximalt dåligt omdöme

Publicerad

Att varna sina anställda för en rödgrön regering ser ut att bli en trend valåret 2014.

Moderaterna i Stockholms landsting har också gjort en Max.

LANDSTINGSPOLITIK

Kristoffer Tamsons är ingen politisk duvunge från MUF. Han har varit en av Fredrik Reinfeldts närmast förtrogna och planeringschef i statsrådsberedningen. Efter en kort tid som PR-konsult återvände han till en tjänst som kanslichef och valledare för Moderaterna i Stockholms läns landsting. Nu har han gjort en PR-tabbe.

Jag försöker för mitt inre uppbåda hur det gick till på moderatkansliet förra veckan.

Fillippa rusade in och störde mitt i lattedrickandet: "Hallå, hallå, vi måste göra något snabbt! Sossarna kör sin kampanj i tunnelbanan om Framtidskontraktet. Jag såg det på Instagram."

Christer G märkte ingenting, han var helt försjunken i sina språrvagnsbroschyrer. Och André, som bär titeln "chefsstrateg", fortsatte att sörpla på sin latte och tänkte mest på mat: "Ska vi beställa upp lite hamburgare för ett lunchsammanträde? Jag gillar Max."

Kristoffer Tamsons såg plötsligt en hamburgerängel vandra genom rummet: "Vi gör en Max!" Gustaf blev ombedd att skriva ett utkast och Kristoffer kryddade det med lite siffror.

Och så blev det "öppna brevet" till landstingets 43 000 anställda offentligt, där Tamsons varnar för en vänsterregerings "chockhöjning" av arbetsgivargifterna för unga under 25 år. 500 jobb skulle vara hotade.

Det här är en av Moderaternas - och Anders Borgs - absoluta favoritgrenar: Att hitta på lite siffror om att si eller så många jobb hotas om de rödgröna skulle få makten.

I detta fall framstår dock tramsfaktorn som extra tydlig eftersom Socialdemokraterna lovat att skatteändringarna ska vara kostnadsneutrala för kommuner och landsting. Dessutom har S lovat två miljarder i extra statsbidrag till sjukvården.

Låt oss anta att det blir en rödgrön regering, medan Alliansen behåller makten i landstinget. Vad Tamsons egentligen säger är att Moderaterna i detta fall är beredd att sparka 500 personer. Trots att det faktiskt handlar om rena felräkningspengar. Notan för höjda arbetsgivaravgifter är 115 miljoner kronor, vilket motsvarar någon dryg promille av landstingets budget på 81 miljarder.

Sedan har också Moderaterna förstås möjligheten att höja landstingsskatten eller egenavgifterna i vården.

Att försöka skrämmas med nedskärningar är extremt verklighetsfrånvänt: vården måste och kommer att nyanställa. Och då handlar det inte enbart om barnmorskor och sjuksköterskor.

Tamsons vet naturligtvis att Stockholmsregionen är en av de befolkningsmässigt snabbast växande i Europa. Det brukar konkretiseras med beskrivningen att varje dag anländer två bussar med inflyttare.

Skatteunderlaget växer alltså dag för dag, samtidigt som regionens alla nya invånare också behöver ha tillgång till vård.

Det står M fritt att ägna sig åt tramsig skrämselpropaganda hopkokad på en kafferast. Andra partier kommer göra motsvarande fördumningsförsök.

Men förutom att genren "öppet brev" känns lika nyskapande som ett sjätte jobbskatteavdrag, så ska inte M använda landstingets logga på brevet för att försöka förpacka budskapet som någon objektiv och saklig konsumentupplysning.

Partiet brukade i opposition inte missa att kritisera Socialdemokraternas sammanblandning mellan parti och stat. Den rågången borde upprätthållas även när M styr.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida