Eric Erfors

Filippa Reinfeldt behöver akuta råd

Publicerad

Reaktionerna har varit många, starka och hjärtskärande på min krönika i fredags "Jag anklagar dig, Filippa Reinfeldt".

I min mejlkorg nådde jordbävningen ungefär 8 på Richterskalan.

I korthet handlade min text om en helvetesresa på akuten för min 83-åriga mamma. Hon är på vårdspråk multisjuk, bland annat dement. Det tog sex timmar innan jag kunde hjälpa henne till en sjuksäng på ett överfullt sjukhus.

Jag vill försöka ge de svagaste av de svaga på akutmottagningarna i Sverige en röst. De som inte har någon anhörig med sig.

Till och med det medieskygga landstingsrådet (om det inte handlar om annat än politiskt ansvar) Filippa Reinfeldt ställde upp i en debatt med mig i P1:s Studio 1. Reinfeldt sa det förväntade om att hon hade skjutit till pengar och att man skapar fler vårdplatser.

Men det räcker ju inte, Filippa Reinfeldt!

I en aktuell årsredovisning - 2012 - från din egen Hälso- och sjukvårdsnämnd finns mardrömslik statistik. Bakom siffrorna finns förvirrade människor som aldrig någonsin kommer att göra en anmälan om vanvård.

Filippa Reinfeldt.Foto: Pavel Maira
Danderyds sjukhus: 4 av 10 patienter som fyllt 80 eller mer måste vänta i minst fyra timmar i genomsnitt.

Södersjukhuset: Närmare 6 av 10 över 80 måste i snitt sitta/ligga minst fyra timmar på akuten.

Karolinska: Ungefär varannan 80 + får vänta mer än fyra timmar.

Ställd inför dessa fakta borde socialminister Göran Hägglund (KD) överväga statlig tvångsvård av landstingets sjukhus.

Sjukhusen är ju rejält sjuka och löper uppenbar risk att allvarligt skada andra människors hälsa.

Köhelvetet är naturligtvis inget isolerat Stockholmsproblem.

Till alla de socialdemokrater som skadeglatt ler över allianstyrets akutvårdshaveri i Stockholm bör påpekas att även S-styrda landsting och regioner har sina Sovjetköer.

Min mamma fick vänta fem timmar på hjärtvård på akuten i Visby på det rödgröna Gotland.

Forskaren Carina Elmqvist finner i sin avhandling från 2011 att den genomsnittliga vistelsetiden på en svensk akutmottagning är tre timmar och fem minuter. 15 procent av patienterna uppger att de tillbringat sex timmar eller mer på en akutmottagning.

Ovanpå allt mänskligt lidande i detta Sovjetsystem tillkommer en samhällsekonomisk kostnad.

När civilingenjören på Ericsson under en arbetsdag måste ledsaga sin 87-åriga mamma i landstingets labyrinter uppstår ett produktionsbortfall. Anders Borg kan säkert räkna ut prislappen på BNP på grund av alla miljontals bortkastade timmar. Om han vågar.

Inget flygbolag i världen, förutom möjligen Nordkoreas, skulle överleva med väntetiderna och servicenivån på Danderyd sjukhus.

En orättvis jämförelse?

Absolut inte. Här handlar det ytterst om en kamp för en solidariskt finansierad vård.

Uppenbarligen har inte tillräckligt många landstingspolitiker, inklusive Filippa Reinfeldt, förstått vidden av vanvården av multisjuka människor över 80.

Jag föreslår att vi startar en anhörigrörelse och bygger en sajt: "Akutkollen".

Där kan anhöriga via alla smarta telefoner rapportera ankomsttid till akuten, bemötande från personalen och när våra nära och kära fick träffa läkaren.

Vården kan också betygsättas. Sedan skickas automatiskt veckovisa uppdateringar till ansvariga landstingpolitiker.

Filippa Reinfeldt har ändå suttit i landstingsfullmäktige sedan 1994. Hon har varit landstingsråd sedan 2006. De sanslösa köerna till akuten kan omöjligen vara någon nyhet.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida