Eric Erfors

Vem kan segla förutan vin?

Publicerad

Det finns en nidbild av riksdagen som osjälvständigt transportkompani.

Och i bland stämmer den.

Nej, Beatrice Ask, problemet är inte enbart att domstolar inte dömer utifrån de straffskärpningar riksdagen har beslutat om.

Problemet är också att justitieministrar ägnar sig åt fullständig onödig lagstiftning.

Nykriminalisering kostar. Det tar resurser från rättsväsendet när man måste ägna sig åt fall som aldrig borde ha hamnat i en domstol. Nykriminalisering har också ett pris i form av ökad misstro mot samma rättsväsende: "De stora skurkarna kommer undan, medan Svensson med sina segelbåtar ska sättas åt."

Sjöfyllerilagen från 2010 är ett fullständigt haveri, och ett skräckexempel på just slarvig nykriminalisering.

Motiven bakom lagen var lika grumliga som Mälarens vatten. Det hette från Beatrice Ask att båttrafik måste jämställas med vägtrafik. Men förra sommaren fastlog HD det självklara: sjösäkerhet inte är lika med trafiksäkerhet.

Möjligheterna att väja är ju oändligt mycket större till havs än på en vanlig väg. Dödsfall efter frontalkrock mellan två segelbåtar hör inte till vanligheterna. Om det ens har hänt.

Så var det argumentet om att stävja "sjöfylleriet". Till saken hör dock att Sverige före 2010 faktiskt hade en fungerande lagstiftning mot grovt sjöfylleri.

Nu är det kriminellt att dricka två folköl och framföra en båt större än tio meter, eller som teoretiskt kan gå snabbare än 15 knop.

Promillehalten på en motorväg i 110 km bedöms lika allvarlig som att ligga och guppa ute i havsbandet. Ja, du behöver inte ens köra båten. Uddevalla tingsrätt har fällt en båtägare med 0,2 promille trots att han inte hade startat motorn.

Samtidigt som det går inflation i lagstiftning går det också inflation i ordens valör. Ursäkta, men vem blir verkligen "full" på två folköl?

Naturligtvis ska man inte köra båt berusad, men den nya sjöfyllerilagens främsta syfte är moralistisk.

Det ska råda absolut nolltolerans mot alkohol på sjön! Glöm ett par glas rött till det grillade köttet!

Cykling och alkohol är underligt nog än så länge okej. Det är inte kriminellt att svepa en vinare så länge du håller balansen mitt i trafiken.

Eftersom det handlar om pekpinnar behövdes aldrig någon saklig utredning som kunde påvisa att sjöfylleriet verkligen hade ökat och hur effektiv en ny lagstiftning skulle vara.

Effekterna blir absurda: En båtförare som kört utan anmärkning utanför Sandhamn fick böta 80 000 kronor. En person som seglat på öppen fjärd i Trosa skärgård som fick böta 45 000 kronor.

Vad hände egentligen med proportionalitetsprincipen?

Jag minns att en remissinstans, Kammarrätten i Stockholm, dömde ut 0,2-promilleförslaget som ett "nykterhetspolitiskt förslag" och som saknar stöd i vetenskapliga studier.

Hur denna grundstötta sjöfyllerilag ändå blev verklighet är en gåta. Kanske var det riksdagens nykterhetsgrupp - i kombination med särintresset Kustbevakningen - som var sugen på nya uppdrag.

Fler nykterhetskontroller motiverar ju fler båtar, fler anställda och högre anslagsäskanden.

Bästa riksdagsledamöter, kopiera och sätt upp följande visdomsord ur SOU: 2006:12:

"Bestraffning är samhällets mest ingripande och förnedrande sanktion; kriminalisering bör därför tillgripas endast i sista hand eller för de mest förkastliga gärningarna."

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag