ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
KLARA ORDER. Bara den som har en lärarexamen 
i botten ska kunna bli lektor oavsett om personen har 
60 poäng i pedagogik vid sidan av sin doktorshatt. Hon eller han är 
olämplig, enligt utbildningsminister Jan Björklund.
KLARA ORDER. Bara den som har en lärarexamen i botten ska kunna bli lektor oavsett om personen har 60 poäng i pedagogik vid sidan av sin doktorshatt. Hon eller han är olämplig, enligt utbildningsminister Jan Björklund.

Det svänger inte, magistern

ANNONS:
Det måste vara ett av årets mest korkade citat: "Ingen av oss vill bli opererade av en obehörig läkare. Våra elever ska inte undervisas av obehöriga lärare." Utbildningsminister Jan Björklunds jämförelse är helt befängd.
Det räcker med att göra tankeexperimenten att kirurgen A och läraren B byter jobb för en dag. Kirurgen skulle kanske inte göra omedelbar succé vid katedern, men läraren skulle definitivt skada ett antal patienter för livet på operationsbordet.
Björklund har en alldeles för fyrkantig syn på vad som gör lärare lyckade. I samband med att han presenterade lagrådsremissen till ny skollag i går redogjorde han för en nyhet:
Det ska bli förbjudet att tillsvidareanställa lärare som saknar rätt examen.

Det är ett olyckligt skråtänkande. En person som har mångåriga ämnesstudier från universitetet bakom sig och har visat sig vara ypperlig i lärarrollen ska alltså inte ha en chans att få en fast tjänst. Vem tjänar på det?
Möjligen skulle detta förbud vara begripligt om det visade sig att lärarutbildningen var en överlägsen plantskola. Men det kan knappast någon på allvar hävda. Tvärtom har den undermåliga lärarutbildningen varit en ständig följetong, liksom problemen med att rekrytera begåvade unga människor till läraryrket.
I det läget borde Björklund i stället verka för att öppna fler dörrar in till läraryrket. Om skolorna skulle kunna locka till sig toppstudenter, forskare eller personer med djupa ämneskunskaper från andra delar av samhället vore det ju ett drömscenario. Det om något skulle höja statusen på läraryrket.
Men Björklund väljer hellre att agera som en fackordförande för lärarkåren. Än så länge har facken inte fått igenom sitt krav på en lärarlegitimation, men det är bara en tidsfråga innan han levererar även på detta område.
Det är ett märkligt vägval av en utbildningsminister som i övrigt alltid sätter kunskap främst.

En annan nyhet i skollagen är att lektorerna återkommer. Det innebär att lärare med doktors- eller licentiatexamen ska kunna kalla sig lektorer och få bättre betalt. Dessutom blir de huvudlärare i sina ämnen.
Det är helt rätt tänkt. Det behövs fler karriärmöjligheter för ambitiösa lärare och med det möjlighet att också göra lönekarriär. Proletariseringen av läraryrket måste ersättas av en "re-akademisering".
Men även här återkommer Björklunds fyrkantiga kriterier. Bara lärare som har en lärarexamen i botten ska kunna bli lektorer. Det spelar ingen roll om så personen i fråga har 60 poäng i pedagogik vid sidan av sin doktorshatt. Hon eller han är olämplig, enligt utbildningsministern.
Vilken utbildning har då Björklund själv? Jo, en officersexamen. Tänka sig att han trots detta är lämplig att leda hela Skol-Sverige.
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: