än for de hit, än for de dit. Dikeskörningen är närmast total för MP och dess språkrör Gustav Fridolin och Åsa Romson. Hjärtefråga efter hjärtefråga har offrats i regeringsställning. Nu hotar höghastighetsprojektet att bli en hyllvärmare. Foto: AP/Olle Sporrong
än for de hit, än for de dit. Dikeskörningen är närmast total för MP och dess språkrör Gustav Fridolin och Åsa Romson. Hjärtefråga efter hjärtefråga har offrats i regeringsställning. Nu hotar höghastighetsprojektet att bli en hyllvärmare. Foto: AP/Olle Sporrong

Det börjar spåra ur, Miljöpartiet

Publicerad

Lyssna på Göran Persson, Stefan Löfven, och lägg ner planerna på miljardslukande höghastighetståg.

RIP Miljöpartiets drömmar. I opposition motionerade de gröna om mer järnväg, inklusive höghastighetsbanor, och skällde på Anders Borg (M) när han plockade pengar ur SJ:s kassakista. Men i regeringsställning har Miljöpartiet fått se sin desperata finansminister Magdalena Andersson (S) länsa SJ på ett sätt som Borg inte var i närheten av.

Och nu ter sig regeringens satsning på höghastighetståg mellan Stockholm, Malmö och Göteborg som en alltmer olämplig investering.

Syftet med höghastighetsbanorna är, vid sidan av klimatnyttan, att främja tillväxt. Spårkapaciteten skulle öka och storstäderna bindas ihop. Arbetsmarknadsregioner förväntas växa och de kommuner och regioner som ligger längs banorna ska förhoppningsvis få en vitamininjektion och växa.

 

Men den beräknade kostnaden för kalaset stiger hela tiden. Den var väl tilltagen redan från början: 170 miljarder kronor. Men det var en glädjekalkyl. I december räknade Trafikverket upp prognosen till 256 miljarder. Då hade man bland annat blivit varse att en hel del tunnlar och broar måste byggas.

I dag räknar verket med att kostnaden kan passera 300 miljarder. Då har fortfarande inte allt räknats in, exempelvis kostnaderna för att bygga stationer. De kostar sina modiga miljarder per styck. Inte heller har man räknat med kostnaden för att ansluta projektet till Stockholm Central. I sin nuvarande skepnad tar banan slut ute i förorten. Att dra in den till city - vilket är nödvändigt för att göra rutten attraktiv - skulle bli mycket kostsamt.

Det börjar bli alltmer uppenbart: Sverige har inte råd med ett så stort, dyrt och osäkert projekt i dag.

 

Enligt kalkylerna ska de regioner och kommuner som ligger längs banorna vara medfinansiärer. Men finanserna är redan satt under hårt tryck, mycket på grund av kombinationen av en åldrande, alltmer vård- och omsorgsbehövande befolkning och stor flyktinginvandring. Skola, vård, omsorg, socialtjänst, skriande brist på utbildad personal och växande investeringsskuld - allt kommer att kosta, samtidigt som den reala skattekraften per invånare sjunker under åren framöver.

Merparten av järnvägsbygget skulle staten finansiera genom lån. Det är förvisso billigt att låna - men pengarna måste likväl betalas tillbaka. Och staten har stora kostnader att tampas med som det är. Inte minst måste 100 000-tals bostäder byggas till utsatta grupper.

 

Förre statsministern Göran Persson (S) hör till kritikerna av höghastighetssatsningen. Satsa på bostäder i stället, säger Persson. Inte bara på grund av bostadsbristen utan också för att det ofta är samma "gubbar och gummor med gula maskiner" som ska göra jobbet.

Vi måste använda våra begränsade resurser med förnuft. RIP regeringens höghastighetsprojekt.

 

Läs också:

Notan för förbifarten tas av våra barnbarn.

Därför bör du vara orolig över ekonomin.

 

Följ Expressen Ledare på Facebook för fler ledartexter och krönikor

Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag