I våras tog polisen i Varberg bort sex felparkerade målvaktsbilar. Foto: POLISEN VARBERG
I våras tog polisen i Varberg bort sex felparkerade målvaktsbilar.  Foto: POLISEN VARBERG

Bilmålvakter bör få nobben av Transportstyrelsen

Publicerad

Utblottade personer är registrerade ägare till minst 100 000 fordon, ofta risigt trafikfarliga. Den privatperson som vill registrera sitt sjätte motorfordon borde tvingas ange goda skäl. 

Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.

Alla dessa halvrisiga bilar som är skrivna på målvakter utan utmätningsbara inkomster är ett stort bekymmer. De är ofta trafikfarliga och rattas inte sällan av folk som blivit av med eller aldrig haft svenskt körkort. De används av grovt kriminella. Men också av människor med svarta inkomster och ovilja att betala parkeringsavgifter, trängselskatt och försäkringar.

Alla bilarna är inte skruttiga. En del är så pass bra att de går att sälja för flera tiotusentals kronor, och just därför kan den egentlige ägaren inte fronta eftersom hen lever på försörjningsstöd. 

Hur många bilar det handlar om vet ingen. Transportstyrelsen räknar bara supervärstingarna, fattiglappar som står registrerade för fler än 100 fordon per man. I januari "ägde" 157 personer tillsammans 57 000 bilar. Skulle man börja räkna vid 20 fordon bleve summan betydligt större.

Därtill kommer personer med samordningsnummer hos Skatteverket, alltså personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. Runt 500 sådana nummer står registrerade för 29 000 fordon. En hel del av dessa identitetsnummer saknar en verklig person bakom, för Transportstyrelsen menar att Skatteverket ska göra den ordentliga id-kollen medan Skatteverket har motsatt idé.

Även rätt parkerade målvaktsbilar bör beslagtas

Samtidigt ökar antalet målvaktsbilar i trafiken - trots lagändringen 2014 som gör att polisen kan lägga beslag på bilar vars ägare dragit på sig trafikavgiftsrelaterade skulder över 5 000 kronor. Fast det går bara att ta in kärran om den är felparkerad.

Det är ren idioti. Även om bilen står perfekt fickparkerad och avgiften är erlagd borde bilen tas i beslag. Den lagändringen krävde riksdagsmajoriteten i våras.

Men det behövs mycket mer för att bekämpa denna växande verksamhet i skuggsamhället. Myndigheterna måste bli mer noga med att kolla identiteter när de upprättar samordningsnummer. Och en person med samordningsnummer borde inte få stå för mer än en bil.

Inrätta datalarm hos Transportstyrelsen 

Transportstyrelsen borde ha ett larm som skräller när en privatperson vill registrera fordon nummer, säg sex. Banker gör grundliga utfrågningar av sina kunder: man måste berätta vad man ska göra med sina pengar vid ett stort kontantuttag, förklara sina inkomster från Ryssland med mera.

Transportstyrelsen borde också ges skyldighet att ställa frågor till privatperson med många bilar. Innehaven kan förstås vara helt rimliga: bilsamling, hobbymekning. Men är svaren dåliga och ekonomin usel - då ska det bli nobben.

Därtill måste parkeringsvakterna få snabb direkttillgång till skulddata i bilregistret. Polisen har det. Nu är planen att p-vakterna ska få det nästa år.

Polisen har så mycket annat att göra för att komma åt gängkriminaliteten att jakten på målvaktsbilar i huvudsak bör skötas av p-folket. App, app - det borde inte vara så svårt.

 

Läs också: 

ANNA DAHLBERG: Skuggsamhället är större än någon anar 

Statens oförlåtliga slarv med ID-kontroller

Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag