Foto: Robban Andersson
 Foto: Robban Andersson
Ann-Charlotte Marteus

TV romantiserar sociala skillnader

Publicerad

Fattigdom - that´s entertainment!

"Den hemlige miljonären" är en svensk dokusåpa som TV5 visar på onsdagar. Den är inspirerad av brittiska "The secret millionaire". Upplägget är enkelt. En miljonär går "under cover" i en vecka: klär sig i vanliga människors kläder - jeans! - lämnar sin lyxvilla och ger sig ut på jakt efter utsatta människor som han kan ge allmosor.
I Storbritannien är de sociala klyftorna enorma. Tröstlös fattigdom finns det gott om. I Sverige är vi lite mer civiliserade - och, jösses, vad TV5 måste förbanna den svenska välfärden. Var är flickan med svavelstickorna när man behöver henne?
Programmakarna gör sitt bästa för att skapa dramatik. De skickar miljonären Daniel Mühlbach till Stockholmsförorten Akalla. Dit måste han åka med - kollektivtrafik. Å nej, mayday, mayday, en station före Akalla blir det stopp i tunnelbanan! Kommer Daniel att överleva, strandsatt på Husbys perrong bland människor i Dressman-byxor? Ja, han klarar sig. Men nu måste han ta sig till Akalla, "till fots"! Där ska han bo i en - hyreslägenhet. Med linoleumgolv. Oh, the humanity.
Speakern berättar förtjust om hur livsfarligt det är i förorten. Vi får se invandrare i nattlig miljö. Daniel pratar med mörkhyade människor. De talar perfekt svenska, men nu när vi ser allt genom miljonärens blonda ögon känns de lite härligt, farligt New York-slummiga.

Akallaborna vet inte att de är statister i ett program om miljonärers godhet. Daniel, den entusiastiska lögnhalsen, har lurat i dem att han spelar in en dokumentär om sociala problem.
Nu filmar TV5, mycket närgånget, en apatisk liten flicka med sond i näsan. Detta för att miljonären ska få se rörd ut i närbild. Nu sondmatas hon. Stackars Daniel! Han försöker klämma fram en tår, men ser mest uttråkad ut. Inget själsliv kan anas i hans blick. Och vilken människa med ett själsliv värt namnet ställer upp i ett program om sin egen satans förträfflighet - med förtvivlade barn som rekvisita?

"Väldigt mycket tankar inom mej just nu", mal han. "Jag har ju varit med om rätt svåra... Jag har ju själv en dotter... Ja, extremt tufft, känslomässigt... I morgon ska de få veta vem jag egentligen är."
Miljonären Daniel har klätt upp sig, med näsduk i bröstfickan. Nu berättar han för Akallaborna vem han EGENTLIGEN är, nämligen bättre än dem, och så ger han dem checkar. Och så kramas han. TV5 berättar vad hans företag heter. Fin reklam där, Daniel.
Det är ett vedervärdigt program från början till slut. Men Stockholms socialborgarråd, Anna König J e rlmyr (M), har skrivit att hon "verkligen gillar program ­ idén". Programmet, menar hon, kan få fler att inse hur självutvecklande det är att träffa utsatta människor in real life. "Mötet med människorna blir ett minne för livet" (AB 8/2 2011).
Ja, narcissistisk välgörenhet är ju så himla mycket sexigare än den där gråtrista, solidariskt skattefinansierade välfärden med sin tradiga premiss om alla människors okränkbara rättigheter.
TV5-serien låter oss se fattigdom från självupptagna miljonärers point of view. De "fattiga" objektifieras. Sociala klyftor och ojämlikhet romantiseras. Det är propaganda för den konservativa synen på samhället som en välordnad hierarki där den rika är barmhärtig och den fattiga tacksam.
Det är djupt osvenskt och äckligt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag