ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Ann-Charlotte Marteus

Elisabeth Ohlson Wallin. Foto: Anna-Karin Nilsson
Elisabeth Ohlson Wallin. Foto: Anna-Karin Nilsson

Ohlson Wallins sandlådesatir

Läs fler krönikor! Här är Ann-Charlotte Marteus samlingssida
ANNONS:

Det mest upprörande med Elisabeth Ohlson Wallins kungasatir är väl att den är så kass.

|Satir|

 

Den är ungefär lika tankeväckande och provocerande som ett porträtt av Hitler, prytt med texten "Hitler var ond".

Silvia ligger på knä och skurar bort ett hakkors. Som befinner sig under mattan. Hajar ni symboliken? "Sopa under mattan." Hajar ni hakkorset? Det illustrerar anklagelserna mot Silvias far. Ni vet, de där tabubelagda anklagelserna som ingen hittills har vågat knysta ett enda ord om.

Och så en drottning som skurar. Hajar ni klasskritiken?

Grattis! Ni har ett IQ som vida överstiger en genomsnittlig hamsters.

 

Och så har vi kungen i centrum, bakom ett middagsbord, flankerad av polare och annat folk som har associerats med monarken på olika, företrädesvis sjaskiga, sätt. Middagsgästernas gruppering är en parafras på Da Vincis Nattvarden. Vilket symboliserar att - Elisabeth Ohlson Wallin inte drar sig för recykling av sina egna idéer. 1998 gjorde hon Nattvarden med transvestitlärjungar. Den var glädjande och fascinerande. Numera hänger verket visst hos EU-minister Birgitta Ohlsson på Rosenbad. Man får förlåta ministern om hon tycker att hennes tavla just förlorade lite av sin integritet.

Men kungabilden saknar inte helt intresse. På bordet framför regenten ligger Camilla Henemark, naken, lätt skyld av pizzor. Det är intressant att konstnären tydligen inte informerade Henemark fullt ut innan hon beslutade att presentera henne som ett stycke kött.

Användandet av Henemark är särskilt intressant mot bakgrund av att Elisabeth Ohlson Wallin i våras blev rasande och ställde in en donation av Ecce homo-verk till Moderna museet. Det var en reaktion på Makode Aj Lindes tårtperformance. Utställandet av tårtan, som hade formen av en karikerad svart, omskuren kvinna, innebar att museet hade "bidragit till att sprida ett rasistiskt budskap", enligt Ohlson Wallin. Hon var också upprörd över att "den vita medelklassen dricker champagne och fnittrar. Moderna museet borde ha bjudit in svarta människor också."

Elisabeth Ohlson Wallin kanske borde ha bjudit in Camilla Henemark ordentligt i processen innan hon använde henne som mörkhyat uppläggningsfat åt ett gäng vita män.

Makode Aj Lindes verk var allt som Elisabeth Ohlson Wallins verk inte är: det var provocerande på riktigt och det var öppet för tolkningar. Svarta började debattera med svarta. Vita med vita. Svarta med vita. Kulturministern tycktes i stunden reagera som nio av tio svenskar hade reagerat: hon åt artigt av tårtan (Man får ju inte vara otrevlig!) och missade sorglöst den rasistiska dimensionen (För gudskelov har vi ju inte rasistiska dimensioner här i Sverige!)

 

I onsdags serverades vi en ny portion tårtrasism när vi fick höra hur trevligt mackpersonalen diskriminerar romer i landet där det inte finns någon rasism.

Lindes verk var genialt. Och om det hade varit så att Ohlssons nya nattvard var en självreflekterande kommentar till Lindes verk, hade den på sätt och vis varit imponerande.

Men det hade ändå inte ursäktat hakkorset under mattan.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: