100613: På grund

Publicerad
Uppdaterad
Expressen getinglogga
Detta är en osignerad ledartext. Expressens politiska hållning är liberal.
Polisen i Jämtland beklagar sig över att de saknar resurser för att kontrollera den nya sjöfyllerilagstiftningen. Länet saknar sjöpolis; möjligen ska dock polisen försöka hyra in en båt under musikfestivalen Storsjöyran i slutet av juli.
Riksdagen stiftar gärna nya lagar. Huruvida de behövs eller om det finns resurser att kontrollera lagens efterlevnad verkar ofta vara av underordnad betydelse.
Sannolikheten för att det blir några nykterhetskontroller på de jämtländska sjöarna är alltså extremt låg, och så är det på de flesta håll i landet.
Från den 1 juni är det kriminellt att framföra en båt efter att ha druckit ett par folköl, förutsatt att båten är större än tio meter eller att den går snabbare än 15 knop. Här brister riksdagen fullständigt i konsekvens. Varför ska båtar som går 13 knop befrias? Borde även rattfyllerister i veteranbilar som inte går tillräckligt snabbt undantas?
Justitieminister Beatrice Ask har ändå framhållit att det handlar om att båttrafik ska jämställas med vägtrafik och därför ska promillegränsen för sjöfylleri sättas vid just 0,2 promille. Problemet med att jämställa sjösäkerhet och trafiksäkerhet är att det inte går; enbart det faktum att väjningsmöjligheterna är oändligt mycket större på en insjö eller i ytterskärgården än på en motorväg understryker det.

Justitieministern, eller någon annan politiker för den delen, har inte haft något beslutsunderlag mer än att man tycker att alkohol och båtar snabbare än 15 knop inte hör ihop.
Hur stort är då problemet egentligen?
Dödsolyckor på sjön på grund av att någon berusad båtförare kört på en annan båt är väldigt ovanligt. En person om året, eller? Beatrice Ask kanske sitter på någon hemlig kunskap. Enligt sjöfartsverkets statistik framgår det i alla fall att endast en person omkom vid en kollision mellan två båtar år 2007.

Till saken hör
att Sverige redan hade en sjöfyllerilagstiftning före den 1 juni, mot grovt sjöfylleri. Den som utgör en sjösäkerhetsfara kan både stoppas och lagföras oavsett båtstorlek och hastighet på sjön.
Det var en fullt tillräcklig lag. Ändå väljer Sveriges riksdag utan något som helst beslutsunderlag att införa en ny och högst godtycklig lagstiftning.
Denna nya lag är ett exempel på hur lätt det går inflation i nya lagar. Och med den konstruerade parallellen mellan trafiksäkerhet och sjösäkerhet torde det bara vara en tidsfråga innan riksdagen kriminaliserar folk utan flytväst med hänvisning till bilbälteslagen.
När sjöfyllerilagen debatterades i riksdagen sade Lennart Pettersson (C): "Jag erkänner gärna att jag inte har någon som helst sjövana och inte heller någon som helst kunskap om båtar."
Därefter satte sig ledamot Pettersson ner i bänkraden och tryckte på JA-knappen.
Ledarredaktionen
Ledarredaktionen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressens ledarsida på Facebook för tips om fler liberala ledare och krönikor.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag