Skriv ut Skriv ut Textstorlek: Textstorlek 1 Textstorlek 2 Textstorlek 3

Anna Dahlberg: Slaget om slöjan

Ett litet svart tygstycke har satt skräck i Europa. Det är överspänt så det förslår.

Sällan har ett så marginellt fenomen fått så stor uppmärksamhet. Antalet muslimska kvinnor som klär sig i heltäckande svart med niqab - ansiktslöja - och handskar varierar mellan olika europeiska länder, men är mycket begränsat. Enligt danska imamer rör det sig om mellan 50 och 100 kvinnor i hela Danmark.
Troligen ser det ungefär likadant ut i Sverige. Muslimska företrädare som jag talar med uppskattar antalet till några tiotal, men tillägger att det finns ett visst kulturellt betingat bruk av heltäckande klädsel inom den somaliska gruppen.
Trots att de är så få väcker dessa kvinnor en enorm anstöt. Debattens vågor går höga och över hela Europa funderar regeringar över hur de ska hantera detta "samhällshot".
I Belgien har niqab förbjudits på allmän plats i vissa städer. Frankrikes president Sarkozy gick nyligen ut och krävde ett burkaförbud och i Danmark har de danska moderaterna - Konservative Folkeparti - sänt upp en testballong med samma innehåll.
Man undrar hur de har tänkt att förbudet ska efterlevas. Ska heltäckta kvinnor gripas och ställas inför domstol? Eller tänker de sig en motsvarighet till Irans och Saudiarabiens moralpoliser med uppdrag att se till att kvinnor håller sig till statens påbjudna klädkod?
Jag påminns om när jag själv ställdes inför mutawwans långskäggiga poliser på ett köpcenter i Saudiarabien. "Täck dig!" skrek de och pekade anklagande mot mig. I Europa skulle uppdraget alltså vara det motsatta: "Avtäck dig! Annars...".
Det säger sig självt att den sortens klädförbud inte hör hemma i demokratiska samhällen. Hur man väljer att klä sig i det offentliga rummet är var och ens privatsak.

Förbudsanhängarna invänder förstås att det är för kvinnornas eget bästa. Sarkozy kallar exempelvis den heltäckande klädseln för "symbol för förnedring" och "slaveri". Det är ungefär så det brukar låta. Kvinnorna bakom niqaben antas ha påtvingats den av förtryckande fäder och äkta män.
Jag förnekar inte att slöjtyget är indränkt i sunkiga värderingar. Slöjan representerar ett gammaldags kyskhetsideal, där det är kvinnan som bär ansvaret för männens sexualitet och där det är hon som ska kontrolleras. Kvinnans skönhet är något som den äkta mannen har ensam äganderätt till.
Men det innebär inte att kvinnor som bär den nödvändigtvis är förtryckta. Vissa har säkert pressats till det av omgivningen, och det är förstås förfärligt. Men många av de som väljer att gå heltäckta har gjort ett aktivt val grundat på religiös övertygelse och/eller som ett led i ett identitetssökande - måhända en tonårsprotest.
Det är inte vem som helst som skulle palla att gå ut i en så avvikande klädsel och bli utstirrad dagarna i ända. Tänk tanken själv för ett ögonblick.
Då är det andra argumentet mot heltäckande klädsel bättre - att kvinnorna ger uttryck för en extrem form av islam. Medan den vanliga huvudduken bara säger att någon är troende muslim så signalerar niqaben att hon är fundamentalist.
Det betyder inte att kvinnan i fråga gillar bin Ladin eller försvarar våld i islams namn. Däremot kan hon mycket väl ha influerats av den stränga formen av islam kallad wahhabism som exporteras till Europa från Saudiarabien.
Det är givetvis oroväckande om denna form av islam avancerar bland muslimer i Europa. Men vi kan inte förbjuda att vissa väljer att följa en bokstavstroende variant av kristendomen, islam eller judendomen. Vi har faktiskt en grundlagsfäst religionsfrihet i Europa.

Sverige måste därför stå emot den våg av niqabhets som nu sveper fram över Europa. Förbud hjälper inte det fåtal kvinnor som det rör sig om; tvärtom riskerar de att stigmatisera kvinnorna ytterligare och spela islamofobiska missnöjespartier i händerna. Det är ju just dessa som brukar gå i bräschen för att kräva "burkaförbud" i kvinnofrigörelsens namn.
Det finns inget skäl för skolor och universitet att förbjuda studenter att använda niqab. Däremot kan dessa kvinnor inte räkna med att få jobba med vad som helst. Barnskötare exempelvis, som i det aktuella fallet med Alia Khalifa, är inget arbete som passar ihop med att använda ansiktsslöja. Det gäller alla yrken som bygger på personliga kontakter.
Lika självklar som rätten att klä sig som man vill, lika självklart är det att det valet får konsekvenser.

Av Anna Dahlberg
anna.dahlberg@expressen.se

Publicerat 27 september 2009
Uppdaterad 27 september 2009
Tyck till
Det finns 223 kommentarer på artikeln
Logga in och kommentera
Du är inte inloggad!
Logga in till höger
Regler för kommentarer

Till Rullerå.
Till Rullerå.
Angående religionsfrihet. Det är ju islamisterna, som förnekar Sveriges kristna befolkning sin religion, och kallar oss för de otrogna.

När en kvinnlig ledarredaktör för en av Sveriges största tidningar och som säkert vill kalla sig feminist, kan gå ut och försvara den viktigaste symbolen för ett - till ytterligheten - dödligt kvinnoförtryck, ja, då undrar man vart vi är på väg...

TILL JALL. Måndagen kl 12:34
Jag håller fullständigt med Dig. Kristdemokraterna äro mera farisèer än kristna. Trots namnet på deras politiska parti, eftersom de kämpar för ett islamkt Sverige, istället för att vi skall få behålla våran protestantiska och nordiska kultur och religion, som vi haft i tusentals år. Eller hur???

Alla dessa svenskar, med kristen religion! Vet ni om, att de nationella protestantiska och katolska folken, enar sig och bildar kristen front mot islams religion, som de anser, som ett allvarligt hot mot den kristna religionen i Europa?
Så vill Sveriges korrekta ledare precis tvärt om, starta resor för att föra över flyktingar från läger i Eritrea och Somalia till Europeiska länder. Inte ett ord är sagt om dessa flyktingar är kristna eller muslimer? Jan Eliasson chef på migrationsverket i Sverige, verkar vara glad och belåten över detta, enligt TT.
Men inte ett ord får vi reda på, om dessa s.k flyktingar äro kristna eller muslimer? Folket nere i Europa tar islam, med burkor, slöjor och moskèer som ett allvarligt hot. Medan Brysselkonventionen önskar ha det mångkulturella Europa kvar. Eller hur?

TILL JALL. Måndagen kl 12:34
Jag håller fullständigt med Dig. Kristdemokraterna äro mera faeisèer än kristna. Trots namnet på deras politiska parti, eftersom de kämpar för ett islamkt Sverige, istället för att vi skall få behålla våran protestantiska och nordiska kultur och religion, som vi haft i tusentals år. Eller hur???

Det vore bra att få veta, Anna Dahlberg, vilken nivå du menar detta så marginella fenomen ska nå innan vi ska behöva börja titta närmare på det.
Du är inte lite aningslös. Du fruktar att vi ska få vakter som, liksom i Saudi Arabien, ser till att fr.a. kvinnor går propert klädda. Men du är själv ganska wahhabitisk när du har så bestämda åsikter om vilka debatter som ska föras, vad som är marginellt och vad som är "hets".

Men samma fenomen skulle man kunna säga styr även tidningars informationsflöde: även övrigt så sakkunniga Anna Dahlberg gör ett ideologiskt anförande för niqab och dito klädesplagg som harmlösa företeelser. Och det är tragiskt! Och tragiken beror på att hon inte heller har förstått något väldigt väsentligt om manligt beteende.

Bristen på jämställdhet i världen är som bristen på insulin i kroppen (typ diabetes-1): man kan inte säga att ett sådant litet wienerbröd inte är skadligt för en diabetiker när sjukdomen dessutom är i obalans. Det skulle visst inte märkas så mycket vid ett enskilt tillfälle. Men diabetes utan behandling är en dödlig sjukdom.

Det är inte så sällan man har beskyllt Internet för att vara fördummande när idiotismer får spridning på ett sätt som inte var möjligt tidigare jämsidens med vedertagna vetenskapliga fakta. Nu framställs till synes vetenskapliga dokument men som är rena rappakaljan när man analyserar deras tolkningar som är ideologiska och inte vetenskapliga.

ollo 13:43 Men Reepalu har ju också lyckats hyfsat med Malmö det var ju misär och arbetslöshet på 80 talet och utflyttningsort nu finns det inga lediga lägenheter och fler jobbar på Kockums område idag än när Kockums fanns.
Det som är mest problem är ju en liten del av Herrgården där en privat norskt pensionstiftelse äger lägenheterna.

Anna Dahlberg skriver vidare: "Sverige måste därför stå emot den våg av niqabhets som nu sveper fram över Europa."

Ifrågasättandet av de värderingar som politiska och religiösa symboler står för kvalificerar inte till hets mot niqabbärande kvinnor. Yttrandefriheten medger visserligen inte hets mot folkgrupp, eller förtal av individer, men det inbegriper inte ifrågasättandet av deras politiska och religiösa övertygelser.
BLOGGBLOGGMed ledar- och debattredaktionen
Vem vinner 2010?
Sök ledare