Sångerskan Alyona Lanskaya.
Sångerskan Alyona Lanskaya.

Tullen stoppade Vitrysslands bjudsprit

Publicerad

Tullen stoppade 1000 flaskor med Vodka som skulle delas ut i marknadsföringssyfte.

Nu tvingas den vitryska Eurovision Song Contest-delegationen i stället bjuda på svensk Absolut Vodka.

– Jag älskar att ge ut presenter, det är sån jag är som person, säger sångerskan Alyona Lanskaya till Aftonbladet.

En massiv vitrysk marknadsföringskampanj ska hjälpa landet att vinna Eurovision Song Contest.

Den samlade världspressen erbjuds inga små goodiebags, i stället får de två kassar fyllda med allt från lyxchoklad och glasskulpturer, till T-shirts och vykort - det mesta prytt med sångerskan Alyona Lanskayas ansikte.

Bjuds på Absolut Vodka

Olivier Vanhoutte ansvarar för Vitrysslands internationella marknadsföring men hur mycket pengar det läggs på reklam kan han inte uppge.

– Nej, det vill jag inte ens veta. Men den vitryska delegationen gör det här för att det är kul. Det är deras sätt att visa upp sig. De vet att det här inte ger mer röster, men det gör att de syns och sticker ut i alla fall, säger han till Aftonbladet.

Enligt den vitryska sajten ESCKAZ.com stoppade tullen de 1000 flaskorna med sprit som också skulle ha delats ut.

En importavgift på 40 000 euro krävdes.

I stället för att betala de motsvarande 360 000 kronorna väljer Alyona Lanskaya och hennes stab nu i stället att bjuda på svenskproducerad Absolut vodka.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida