Foto: Lasse Svensson / Amager Bryghus
 Foto: Lasse Svensson / Amager Bryghus

Systemet stoppar pinuppa på flaska

Publicerad

Systembolaget stoppar en nakenöl i butikerna.

Ledningen för Systembolaget anser att flasketiketten associerar för mycket till sex och kärlekslust.

Det är det danska brygggeriet Amager Bryghus som lanserar en ölserie med sju smaker - en för varje dödssynd - på svenska Systembolaget.

Etiketternas design varierar. Vrede symboliseras av en arg bock och det som illustrerar lättja hämtas från åttiotalsfilmen The Goonies.

När bryggeriet skulle fixa fram flasketiketten för begreppet Lust valde man en tecknad kvinna med generösa former som tronar i ett badkar.

För mycket av det goda, resonerar Systembolaget.

När flaskölen, som kostar kring femtiolappen, lanseras i de svenska butikerna den 2 maj är därför pinuppan censurerad från flaskorna.

Gammeldags regler"

Etiketten har bytts ut mot en stor svart platta på flaskorna.

- Jag tycker kanske det är gammeldags regler i Sverige. Det ska inte vara pornografiska avbilder på en öl, men det tycker jag inte det är här, säger bryggeriägaren Morten Valentin Lundsbak till Sydsvenskan på nätet.

Han tycker den svenska uppfattningen är för hård.

Från Systembolagets sida hänvisas till alkohollagen, där det står att "vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas".

Lennart Agén, presschef på Systembolaget, beskriver för tidningen att etikettkvinnan är väldigt yppig. Brösten är framtonade, kvinnan är leende och så har man lagt till Lust.

- Alltihop kan på ett tydligt sätt kopplas till sex, kärlekslust och sexuell framgång, detta i både bild och text.

Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida