Foto: TOMAS LEPRINCEFoto: TOMAS LEPRINCE
 Foto: TOMAS LEPRINCE
Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅNFoto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
 Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Mattias Larsson

Blir MFF:s hemmaborg Volkswagen Stadion?

Publicerad

I tio år har Malmö FF:s numera helägda hemmaborg hetat Swedbank stadion.

Nu talar allt för att den byter namn till nästa säsong.

Vad den ska heta är ännu inte klart – men ganska få företag passar in i MFF:s drömscenario.

Det hade gått 61 minuter av Malmö FF:s hemmamatch mot Örgryte den 13:e april 2009.

Då gjorde Labinot Harbuzi det första målet någonsin på MFF:s nya hemmaarena som då hetat Swedbank stadion i över ett år.

För redan under byggprocessen fick stadion sitt namn och i år går avtalet ut.

Swedbank har sedan 2008 sagt att man vill lämna den här typen av sponsring och det tillsammans med att MFF kraftigt uppvärderat priset för arenanamnet gör att det mesta talar för att Malmö FF:s hemmastadion kommer att heta något annat nästa år.

Om Malmö FF får rättigheterna sålda.

För erfarenheten visar att en sådan här rättighet, till ett nytt högre pris, kan ta tid att sälja. 

Malmö FF gjorde samma sak med matchtröjan för några år sedan och då använde man sig av kortidslösningar innan allting var på plats.

Risken finns att det blir likadant den här gången. Och namn som Nya Malmö Stadion eller Malmö Fotbollsstadion skulle om inget annat glädja somliga supportrar ett tag.

Det intressanta är att Malmö FF genom en ny försäljning av arenanamnet kommer att ta ytterligare steg i arbetet att höja omsättningen till en sådan nivå att man på allvar kan utmana FC Köpenhamn om titeln som bäst i Norden. 

Att inte sälja namnet alls reducerar de möjligheterna och är något som nostalgiker får nöja sig med att drömma om.

Samtidigt är segmentet för företag som kan komma att kunna matcha det MFF vill ha betalt inte allt för stort.

MFF:s vd Niclas Carlnén tar dagens tröjsponsor som ett utmärkt exempel.

– Jag tycker vi tog ett steg med Volkswagen som är både lokala, regionala, nationella och internationella.

Stora kedjor som finns så väl lokalt är det som naturligast blir aktuella.

Samtidigt är det alltid lättare att sälja något till ett högre pris om någon annan tidigare köpt det.

Som matchtröjan.

Som blir ledig om Volkswagen tar över arenanamnet.

Hur det blir återstår att se.

Helt klart är att Malmö FF fortsätter att ta steg i rätt riktning vad det gäller den ekonomiska utvecklingen.

Läs mer: MFF:s hemmaarena utan namn vid allsvenska premiären 2018?

Relaterade ämnen
Mattias Larsson
Mattias Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag