Spam - via en Monty Python-sketch har burkskinkan fått symbolisera skräppost. Foto: Lucy Pemoni
Spam - via en Monty Python-sketch har burkskinkan fått symbolisera skräppost. Foto: Lucy Pemoni

Se upp för spam i sommar

Publicerad
Ställ inte in autosvar på din e-post när du går på semester.
Då är risken stor att du kommer tillbaka till enorma mängder spam och skräppost.
- Autosvaret avslöjar för spammaren att det finns en mottagare, säger Göran Jarebrant, IT-ansvarig på Malmö stad.
Spam är varje mejlanvändares konstanta irritationsmoment. It-säkerhetsföretaget Trend Micros Sverigechef Kaja Norum beräknar att upp till 95 procent av all e-post som skickas i dag består av skräp.
- Sparmarknaden omsätter mer än narkotikaindustrin, så vi tror inte att det kommer försvinna, säger hon.
I Malmö stad, som är en offentlig förvaltning, ställer skräpposten till stora problem.
- Vi får inte missa brev som måsta hanteras som inkommande handlingar. E-posten består fortfarande av 40 procent skräp och vi får signaler från personalen om att de är störande. Vi ska försöka läsa det ännu bättre med nya verktyg, säger Göran Jarebrant.
Han säger att kommunen den här semestern endast ställer in autosvar för e-post som kommer från det egna intranätet.
- Vi rekommenderar att inte göra det utåt, för det kan bli loopar med återkommande spam som man inte vet var de slutar, säger han.
- Ett annat gott råd är att inte lämna ut sin e-postadress på nätet, eller att ha flera olika adresser till olika ändamål, och att aldrig svara på underliga mejl.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida