Piloten på Jas-Gr4ipenplanet som störtade i morse i Hanöbukten sköt sig ut och kunde efter en kort stund plockas upp av en ytbergare från en räddningshelikopter. Piloten fördes till sjukhus men var välbehållen och kunde redan på eftermiddagen lämna sjukhuset.
Piloten på Jas-Gr4ipenplanet som störtade i morse i Hanöbukten sköt sig ut och kunde efter en kort stund plockas upp av en ytbergare från en räddningshelikopter. Piloten fördes till sjukhus men var välbehållen och kunde redan på eftermiddagen lämna sjukhuset.

Piloten oskadd när Jas-plan störtade i Östersjön

Publicerad
Uppdaterad
Ett Jas 39 Gripen störtade i dag i Hanöbukten.
Piloten sköt ut sig innan kraschen.
- De såg på räddningsskärmen att han vinkade och rörde sig, säger Helena Thorsson vid försvaret till Expressen.se.
Piloten fördes till Karlskrona lasarett och klarade av att gå utan hjälp. Han har nu lämnat sjukhuset.
Olyckan inträffade klockan 09.30, i Hanöbukten, fyra mil söder om Karlskrona. Jas-planet, Q84, tillhörde F17 Blekinge flygflottilj i Ronneby. - Det var en person ombord, piloten, sa Helena Thorsson, informatör vid försvarsmakten, till Expressen.se snart efter olyckan. Mannen sköt ut sig innan kraschen och planet störtade i vattnet. Piloten landade en bit bort. - Räddningsoperationen är i princip avklarad, men vi har ännu inte fått slutgiltigt besked, sa Kent Löving, informationschef vid Blekinge flygflottilj, till Expressen.se vid 10-tiden. Senare meddelade Helena Thorsson att piloten uppenbarligen mår så bra att han själv har gått in på akuten vid Karlskrona lasarett. Flygvapenchefen Jan Andersson kunde senare meddela att pilote3n lämnat sjukhuset.

Inga svar om erfarenhet

Mannen plockades upp cirka tjugo minuter efter kraschen av en räddningshelikopter från Ronneby. Kent Löving hade på onsdagsförmiddagen ännu inte fått information om huruvida piloten sa någonting över radion innan kraschen. - Det var en vanlig flygövning, som vi gör varje dag, berättar Kent Löving. Jas-planet var av så kallad A-modell, alltså ensitsig. B-modellen är tvåsitsig och C-modellen är modifierad och internationellt anpassad. Kent Löving säger till Expressen.se att han inte vill svara på frågor om pilotens erfarenhet. Räddningsaktionen avslutades 10.07.

Mår väl

- Piloten mår efter omständigheterna väl, säger Marie Pilsäter vid försvarsmakten till Expressen.se. Han har nu lämnat lasarettet. Marie Pilsäter meddelade tidigare på dagen att man stoppar alla Jas 39-flygningar i avvaktan på information om vad som egentligen hände - även om det inte var något formellt förbud. Flygvapnets chef Jan Andersson sa senare till TT: - Jag har obrutet förtroende för planet och har just skickat upp Ungerns flygvapenchef i luften med ett Gripenplan. Det skulle jag aldrig gjort om jag trodde det var förenat med risker.

Fyra krascher

° Februari 1989: Första Gripenkraschen. En prototyp gick i backen vid landning på Saabs flygfält i Linköping i samband med en testflygning. Händelsen filmades av ett besökande tv-team och blev känd över hela världen. ° Augusti 1993: Andra kraschen. Ett Gripen-plan störtar på Långholmen i Stockholm inför hundratusentals människor under en flyguppvisning. Samma pilot som i första kraschen.09.30 i morse störtade ett av flygvapnets Jas Gripen-plan i Hanöbukten (Bilden tagen vid ett tidigare tillfälle). ° September 1999: Tredje kraschen. Ett av flygvapnets Gripenplan störtar under en luftstridsövning över Vänern. ° Juni 2005: Fjärde kraschen. Ett Gripenplan från F 17 i Blekinge störtar i havet söder om Karlskrona. I samtliga fyra fall har piloterna klarat sig.

Likheter

Det finns vissa likheter mellan det senaste haveriet och det förra 1999. I bägge fallen inträffade haveriet vid övning i luftstrid och i bägge fallen uppstod ett okontrollerbart läge. Förra gången följde haveriet på att det ena planet passerat genom det andra planets luftvirvlar men Andersson vill inte säga om samma sak inträffat den här gången. En haverikommission är på väg och Andersson vill inte föregripa dess arbete. - Man blir aldrig glad när det inträffar ett haveri men man kan glädjas över att piloten klarade sig, säger Andersson. Han gläds också över att räddningssystem och flygräddning fungerat så väl.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida