ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Piloten på Jas-Gr4ipenplanet som störtade i morse i Hanöbukten sköt sig ut och kunde efter en kort stund plockas upp av en ytbergare från en räddningshelikopter. Piloten fördes till sjukhus men var välbehållen och kunde redan på eftermiddagen lämna sjukhuset.
Piloten på Jas-Gr4ipenplanet som störtade i morse i Hanöbukten sköt sig ut och kunde efter en kort stund plockas upp av en ytbergare från en räddningshelikopter. Piloten fördes till sjukhus men var välbehållen och kunde redan på eftermiddagen lämna sjukhuset.

Piloten oskadd när Jas-plan störtade i Östersjön

ANNONS:
FAKTA

Gripen har kraschat fyra gånger
Februari 1989: Första Gripenkraschen.
En prototyp gick i backen vid landning på Saabs flygfält i Linköping i samband med en testflygning.
Händelsen filmades av ett besökande tv-team och blev känd över hela världen.
Augusti 1993: Andra kraschen.
Ett Gripen-plan störtar på Långholmen i Stockholm inför hundratusentals människor under en flyguppvisning.
September 1999: Tredje kraschen.
Ett av flygvapnets Gripenplan störtar under en luftstridsövning över Vänern.
Juni 2005: Fjärde kraschen.
Ett Gripenplan från F 17 i Blekinge störtar i havet söder om Karlskrona.
I samtliga fyra fall har piloterna klarat sig.

Visa merVisa mindre
Tidigare artiklar
Visa flerVisa färre
Läs mer
Visa flerVisa färre
Ett Jas 39 Gripen störtade i dag i Hanöbukten.
Piloten sköt ut sig innan kraschen.
- De såg på räddningsskärmen att han vinkade och rörde sig, säger Helena Thorsson vid försvaret till Expressen.se.
Piloten fördes till Karlskrona lasarett och klarade av att gå utan hjälp. Han har nu lämnat sjukhuset.
Olyckan inträffade klockan 09.30, i Hanöbukten, fyra mil söder om Karlskrona. Jas-planet, Q84, tillhörde F17 Blekinge flygflottilj i Ronneby. - Det var en person ombord, piloten, sa Helena Thorsson, informatör vid försvarsmakten, till Expressen.se snart efter olyckan. Mannen sköt ut sig innan kraschen och planet störtade i vattnet. Piloten landade en bit bort. - Räddningsoperationen är i princip avklarad, men vi har ännu inte fått slutgiltigt besked, sa Kent Löving, informationschef vid Blekinge flygflottilj, till Expressen.se vid 10-tiden. Senare meddelade Helena Thorsson att piloten uppenbarligen mår så bra att han själv har gått in på akuten vid Karlskrona lasarett. Flygvapenchefen Jan Andersson kunde senare meddela att pilote3n lämnat sjukhuset.

Inga svar om erfarenhet

Mannen plockades upp cirka tjugo minuter efter kraschen av en räddningshelikopter från Ronneby. Kent Löving hade på onsdagsförmiddagen ännu inte fått information om huruvida piloten sa någonting över radion innan kraschen. - Det var en vanlig flygövning, som vi gör varje dag, berättar Kent Löving. Jas-planet var av så kallad A-modell, alltså ensitsig. B-modellen är tvåsitsig och C-modellen är modifierad och internationellt anpassad. Kent Löving säger till Expressen.se att han inte vill svara på frågor om pilotens erfarenhet. Räddningsaktionen avslutades 10.07.

Mår väl

- Piloten mår efter omständigheterna väl, säger Marie Pilsäter vid försvarsmakten till Expressen.se. Han har nu lämnat lasarettet. Marie Pilsäter meddelade tidigare på dagen att man stoppar alla Jas 39-flygningar i avvaktan på information om vad som egentligen hände - även om det inte var något formellt förbud. Flygvapnets chef Jan Andersson sa senare till TT: - Jag har obrutet förtroende för planet och har just skickat upp Ungerns flygvapenchef i luften med ett Gripenplan. Det skulle jag aldrig gjort om jag trodde det var förenat med risker.

Fyra krascher

° Februari 1989: Första Gripenkraschen. En prototyp gick i backen vid landning på Saabs flygfält i Linköping i samband med en testflygning. Händelsen filmades av ett besökande tv-team och blev känd över hela världen. ° Augusti 1993: Andra kraschen. Ett Gripen-plan störtar på Långholmen i Stockholm inför hundratusentals människor under en flyguppvisning. Samma pilot som i första kraschen.09.30 i morse störtade ett av flygvapnets Jas Gripen-plan i Hanöbukten (Bilden tagen vid ett tidigare tillfälle). ° September 1999: Tredje kraschen. Ett av flygvapnets Gripenplan störtar under en luftstridsövning över Vänern. ° Juni 2005: Fjärde kraschen. Ett Gripenplan från F 17 i Blekinge störtar i havet söder om Karlskrona. I samtliga fyra fall har piloterna klarat sig.

Likheter

Det finns vissa likheter mellan det senaste haveriet och det förra 1999. I bägge fallen inträffade haveriet vid övning i luftstrid och i bägge fallen uppstod ett okontrollerbart läge. Förra gången följde haveriet på att det ena planet passerat genom det andra planets luftvirvlar men Andersson vill inte säga om samma sak inträffat den här gången. En haverikommission är på väg och Andersson vill inte föregripa dess arbete. - Man blir aldrig glad när det inträffar ett haveri men man kan glädjas över att piloten klarade sig, säger Andersson. Han gläds också över att räddningssystem och flygräddning fungerat så väl.
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MITT KVÄLLSPOSTEN - FÖR INLOGGADE
DAGENS WEBBFRÅGA

Har du något husdjur?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
Annons:

Har du något husdjur?

ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: