Gunhild tar emot i en vacker turkos 40-talsklänning och en röd ros bakom örat. En av hennes nyare klänningar som hon ännu inte vet om den ska lägga ut till försäljning. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSENGunhild tar emot i en vacker turkos 40-talsklänning och en röd ros bakom örat. En av hennes nyare klänningar som hon ännu inte vet om den ska lägga ut till försäljning. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN
Gunhild tar emot i en vacker turkos 40-talsklänning och en röd ros bakom örat. En av hennes nyare klänningar som hon ännu inte vet om den ska lägga ut till försäljning. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN
Gunhild Carling har två rum fyllda med kläder i 30- och 40-talsstil. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSENGunhild Carling har två rum fyllda med kläder i 30- och 40-talsstil. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN
Gunhild Carling har två rum fyllda med kläder i 30- och 40-talsstil. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN
Nu är huset i Stockamöllan fyllt till bredden av alla klänningar och Gunhild har bestämt sig för att sälja hela kollektionen - cirka 1 000 plagg! Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSENNu är huset i Stockamöllan fyllt till bredden av alla klänningar och Gunhild har bestämt sig för att sälja hela kollektionen - cirka 1 000 plagg! Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN
Nu är huset i Stockamöllan fyllt till bredden av alla klänningar och Gunhild har bestämt sig för att sälja hela kollektionen - cirka 1 000 plagg! Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN
Gunhild Carlings virala succéer har den senaste tiden haft upp emot 18 miljoner "views" på vissa musikfilmer. I dag jobbar hon över hela världen: Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSENGunhild Carlings virala succéer har den senaste tiden haft upp emot 18 miljoner "views" på vissa musikfilmer. I dag jobbar hon över hela världen: Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN
Gunhild Carlings virala succéer har den senaste tiden haft upp emot 18 miljoner "views" på vissa musikfilmer. I dag jobbar hon över hela världen: Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN
"Jag känner mig som en annan människa i dag", säger Gunhild. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN"Jag känner mig som en annan människa i dag", säger Gunhild. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN
"Jag känner mig som en annan människa i dag", säger Gunhild. Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN

Gunhild Carling säljer nu tusen vintage-klänningar

Publicerad

Gunhild Carling har två rum fyllda med kläder i 30- och 40-talsstil.

Nu är huset i Stockamöllan fyllt till brädden av alla klänningar och Gunhild har bestämt sig för att sälja hela kollektionen – cirka 1 000 plagg!

– När jag kände mig tvingad att skicka tillbaka nya klänningar som en skräddare i London sytt upp till mig insåg jag att det var dags att  börja om på nytt, säger Gunhild.

Gunhild Carlings virala succéer har den senaste tiden haft upp emot 18 miljoner "views" på vissa musikfilmer. I dag jobbar hon över hela världen: Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien.

Dagen efter vårt möte i Stockamöllan ska Gunhild flyga till New York för att leda ett amerikanskt storband i årets Big Band Battle på ett hangarfartyg som ligger vid Manhattans västra sida.

Gunhild tar emot i en vacker turkos 40-talsklänning och en röd ros bakom örat. En av hennes nyare klänningar som hon ännu inte vet om den ska lägga ut till försäljning.

Men vi hinner inte mer än upp för trappan till andra våningen (sov- och garderobsregionen) i den charmiga 1800-talslängan förrän hon snabbt har bytt om till klassisk, kroppsnära swingdräkt i leopardmönster med matchande fez.

– Jag känner mig som en annan människa i dag efter mina virala framgångar med 18 miljoner views på en enda låt på nätet. Då kom också behovet av att byta kläder oftare.

– När jag fick erbjudande om en ny kollektion om året av "Vivienne of Holloway" i London, insåg jag att det inte går att spara, det gamla måste ut!

Även om Gunhild ska till Ica klär hon upp sig i snygga kläder.Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN

Gillar vintagemode

En annan förklaring är att Gunhild numera även har sin egen tv-show (sänds via Kvällspostens Facebooksida varje söndag kväll).

– Då måste det vara en ny klänning varje vecka, något annat duger inte, tidigare, när jag i huvudsak uppträdde live på scenen kunde jag använda mina kläder flera gånger under en turné.

Intresset för 20-,  30-, och 40-tals-modet är lika stort som kärleken till musiken från jazzen och swingmusikens storhetstid. Den internationella swingstjärnan från Stockamöllan har alltid intresserat sig för, och renodlat sin stil som ibland även tangerar det tidiga 50-talet. Allt beroende på vilken låt hon ska framföra, det visuella är också en viktig del i framträdandet.

– När jag var gravid förra året gick jag upp 15 kilo, sen fick jag missfall, men de 15 kilona försvann inte. Jag har nu genomgått en tuff kur, äter ett mål mindre varje dag och inget sött. Men jag är hungrig, alltid hungrig, säger hon och rostar två mackor som förses med ost och tomat, när vi intar frukost i köket med Gunhild helt galaklädd som hon vore på väg upp på scenen.

– Kläderna är så viktiga att jag alltid klär mig så här, även om jag bara ska till Ica-handlaren i Stockamöllan. När jag skriver låtar klär jag mig ofta i en stil som passar den stil låten är tänkt att spegla. Det ger mig inspiration.

Hur många plagg ska du sälja?

– I princip allt, cirka 1 000 plagg och ett rum med skor, allt kan man köpa via min webshop.

– Jag tror många kvinnor tycker det är kul att klä sig så här, gå omkring och vara swingdrottning. Men jag har även män som är intresserade av att köpa mina klänningar, inte för att ha på sig, mer som minne, kuriosa.

Har du testat att lägga ut något plagg ännu?

– Jag lade ut min gröna kappa som jag haft ett tag och som syns på många bilder. Då hade jag inte riktigt löst hur det skulle gå till så vips hade 10 köpt kappan, och betalat, det blev lite tumult, men de nio fick pengarna tillbaka.

"Klänningar som är förknippade med en viktig händelse", säljer Gunhild inte.Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN

Gör ny musik

Vad säljer du inte?

– Klänningar som är förknippade med en viktig händelse, som guldklänningen jag hade när jag spelade i Central Park i New York och en blommig klänning från Emmy Design som kommit att förknippas med mig.

Bästa scenstassen?

– Helst 20-talsklänningar, det är en speciell känsla att röra sig i en kort, 20-talsklänning med fransar. Men det är också viktigt med starka färger på scenen, svart och grått funkar inte så bra. Leopard är perfekt, då rör man sig i jazzens djungel.

Vad händer framöver?

– Ja nu åker jag till New York för The Big Band Battle där jag ska leda New York-bandet Swingadelic i en rad dueller med andra storband, sen ska jag spela på Metropolitan Room och förhoppningsvis träffa Woody Allen på den klubb där han spelar en gång i veckan.

– Jag har haft kontakt med Woodys band som hörde av sig till mig och skrev "you´re very inspiring Gunhild", det lät hoppfullt.

Och som vanligt blir det väl Stockamölla Jazz Festival i augusti.

– En del av de låtar som folk önskar i mitt program, alltså kända poplåtar som jag gör om i swingversion, kommer på mitt nästa album. Vi kommer att släppa låtar succesivt på Spotify, jag räknar med ett nytt album till hösten.

"Helst 20-talsklänningar, det är en speciell känsla att röra sig i en kort, 20-talsklänning med fransar", säger Gunhild.Foto: CHRISTER WAHLGREN / KVP/ EXPRESSEN

 

FAKTA Gunhild Carling

Född: Den 7 maj 1975.

Bor: Stockamöllan, Eslövs kommun.

Familj: Maken Johan, sonen Viggo, 6 och dottern Idun, 8. Mina syskon, Gerd, Max och Ulf och föräldrarna Hans och Aina. Tredje familjen är storbandet och den fjärde är publiken, som kommer och går.

Sysslar med: Multi-instrumentalist, sångerska, entertainer och låtskrivare. Känd för att kunna traktera tre trumpeter, samtidigt, även känd trombonist (enligt Bill Clinton en av världens tio bästa i dag) och så kan Gunhild konsten att spela blues på säckpipa.

Knep: Ha ett gott humör, det är bästa kryddan i allt.

Udda talang: Uppträdde på en varietéföreställning som knivkasterska när hon var 15 år. Premiären var på en militärförläggning i Borås. Det gick bra.

Aktuell: Säljer hela sin garderob och åker till New York för att vara bandledare för 12-mannabandet-bandet Swingadelic Big Band (från New York) i årets Big Band Battle på ett hangarfartyg som ligger vid Manhattans västra sida.

Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag