Med ljuset kom hjälpen

Publicerad
Uppdaterad
HÖLLVIKEN. Psoriasisen blommade upp och han fick öppna sår över hela kroppen.
Väntetid på hudkliniken på UMAS - tre månader.
På PSOs klinik i Malmö fick han ljusbehandling direkt.
I dag är han i stort sett symptomfri.
NÄSTAN BORTA. Snickaren Göran Persson, 60 visar upp sårskorporna på benet. I det här stadiet betraktar jag mig som symptomfri. Göran Persson, 60, har levt med psoriasis i 23 år. Det är en sjukdom som går i vågor. Vissa perioder är bra, under de värsta anfallen har han öppna sår. Sjukdomen är stressrelaterad.

Sår på hela kroppen

Göran Persson är snickare och egenföretagare och i somras körde det ihop sig rejält med ett jobb. - Inom en vecka hade jag sår på hela kroppen. Jag kunde inte göra någonting, inte sova, inte träna, knappt jobba. Som egenföretagare hade jag en mycket pressad situation. På Universitetsjukhuset MAS fick han besked om att väntetiden på hudkliniken var tre månader. - Det var omöjligt att vänta så länge säger Göran Persson. Av sin distriktsläkare fick han remiss till Svenska Psoriasisförbundets, PSOs behandlingsanläggning i Malmö. Här fick han ljusbehandling och blev klart bättre på bara ett par veckor. - Nu går jag på behandling två gånger i veckan. Här träffar jag samma läkare varje gång och det finns specialutbildad personal.

"Man skäms"

Göran Persson vill gärna sprida kunskap om sjukdomen som innebär ett socialt handikapp. - Många tror att den smittar. Det gör den inte men man skäms ändå, jag skulle aldrig klä av mig inför en kvinna. I Malmöregionen finns 10 000 psoriasispatienter. - Men vi har bara 900 medlemmar, säger Björn Tankred, ordförande i patientföreningen PSO i Malmö. Föreningen driver tillsammans med Sydvästra Skånes sjukvårdsförbund en behandlingsanläggning där Mikael Kogan från Helsingborg är medicinskt ansvarig. Här finns också sjuksköterska, undersköterska och en specialutbildad fotvårdsterapeut. PSO:s klinik bedrivs som ett patientkoorperativ utan vinstintresse, med korta beslutsvägar och i en lokal med billig hyra. - Vi kan ge snabb hjälp, säger Björn Tankred.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida