Foto: Peter J Olsson
 Foto: Peter J Olsson

Ledare: Internet i övermorgon

Publicerad

Tjärö i Karlshamn skärgård har på bara fyra år etablerat sig som en av internets noder. Nej, inte så att det normalt kopplas samman stora mängder kablar där - även om det just denna helgen finns ett ganska kraftfullt trådlöst internet även på badplatserna - utan för att över 400 involverade främst i internets innehåll samlas där för att träffas, lära sig och dela med sig.

Det handlar i första hand om sociala medier - Facebook, Twitter, bloggar, Google+ och alla andra ständigt tillkommande tjänster för utbyte eller publicering av text och bild. Sweden Social Web Camp SSWC är namnet och bara företeelsen är ett gott exempel på entreprenörskap och hur internetföretagande kan fungera.

De fysiska entreprenörerna och initiativtagarna i detta fall är Kristin Heinonen och Tomas Wennström från Malmö. Men evenemanget är beroende av många andra, ytterst deltagarna eftersom mötet är en sorts ram som ger plats för dem som är där att hålla egna pass.

Deltagarna har en hyfsat låg medelålder, även om internetpionjärer nu kan ha nått en aktningsvärd ålder - nätet har ju trots allt varit med oss i kring 20 år.

Formerna för konferensen är lika fria och användargenererade som internet i sig. Det handlar om en struktur som fylls av deltagarnas egna presentationer och seminarier.

Och ett otal möten på tu, tre eller tio man hand. Vem vet vilka affärsplaner som spånas fram och vilka kontakter som knyts här?

Eller så lägger man ut sin idé till diskussion och får input från deltagarna. Har precis hört en man med idén att skapa en grundskola byggd på IT-användande mer än någon existerande, och han vill ha hjälp med reaktioner. Kanske förfinas hans idé så den blir genomförbar eller till och med lyckosam?

Ny ekonomi har det talats om länge, ofta har det varit ett kodord för att företag i den nya ekonomin inte behöver gå i hop. Men så är det förstås inte, den verksamhet som inte betalar sina kostnader och ger investerare en rimlig vinst kommer inte att överleva.

Däremot är internetekonomin ändå ganska öppen. Det blir så när många är egenföretagare och man ofta behöver förenas för att klara kontrakt och uppdrag. Och därför gynnas ett stort mått av samarbete och generositet även mellan konkurrenter.

Att sedan mycket av det som produceras har marginalkostnader på noll - det är bara nollor och ettor i fiberkablar - gör att det kan löna sig att ge bort ganska mycket gunga för att hämta in kostnaden på karusellen.

I det är internetekonomin lite nydanande. Men småskaligheten i företagandet och det öppna samtalsklimatet är något som känns igen till exempel från den betydligt mindre kunskapsintensiva företagsamheten i Värnamo-Gnosjö-bygden.

Också där en frangångsmedicin får man tillägga.

SSWC på Tjärö i Blekinge är nu en institution vorden. Ingen vet om den kommer att finnas för evigt, eller ens om några år. Eller växer än mer. Och för Blekinge och besöksnäringen här är den förstås en vinst.

Men SSWC förefaller också vara faktiskt värdeskapande genom att låta aktörer, entreprenörer, analytiker och utbildningsentusiaster träffas. Och det till ett ganska billigt pris: En helg i tält med enkla måltider och tågresa till Blekinge behöver inte kosta så mycket.

Något att tänka på i den pågående debatten om tillväxtverket, Vinnova och annan dyr statlig näringspolitik.

Peter J Olsson
Peter J Olsson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida