Inte särskilt klok bilpolitik i Malmö

Publicerad

Malmö delas just nu av debatten om hastighetsgränser inne i staden: Ska man gå över generellt till 40, med vissa undantag för 30 och 60 - eller ska man behålla 50 åtminstone på de stora transportlederna inne i Malmö.

Argumenten är lika motstridiga som uppfattningarna hos politikerna. Och även Kvällspostens läsare är enligt internet­omröstningar delade i två läger.

Argumenten för sänkta hastigheter är ganska tunga: Miljöpåverkan och säkerhet.

Men nästan samma argument kan sättas upp emot. Malmö har under lång tid fört en inte särskilt klok bilpolitik där huvudsaken tycks vara att göra det så besvärligt som möjligt att ens köra bil centralt i Malmö.

Ett typiskt ingrepp är Regementsgatan som smalnats av och fyllts av väggupp som inte gör någon glad - allra minst de busschaufförer som plågas av dem vid åtskilliga resor. Bilisterna har pressats ut till gator som icke är lämpade för mycket trafik. Den smalare gatan gör det omöjligt att passera bilar som stoppat - och så vidare.

Att 40 kilometer i timmen är en ganska bra hastighet på centrumgatorna är tydligt. Det har varit svårt att förstå att man tidigare satt 30 på en massa små slingrande gator där nästan ingen kör snabbt medan stadskärnan, fylld av gående hade en nästan dubbelt så hög hastighetsgräns.

30 är tekniskt och psykologiskt svårare att köra i uppges det, och det verkar stämma med de flestas upplevelse.

Frågan är om det inte är rätt vettigt att ha 40 generellt i staden. Men styra trafiken till stora transportgator med att där ha en högre hastighet, kanske till och med 60 när man hunnit säkra dem mer, till exempel med staket längs trottoarerna.

Utsläppen kommer snart att vara betydligt mindre. Utvecklingen mot utsläppsfria bilar kommer att fortsätta, det kommer inte att dröja länge innan elbilarna är legio på gatorna.

Säkerhetsaspekten är i staden heller inte entydig. Det är överdriven fart som ofta spelar in. Men det är inte bilar i 50 eller ens 60 som är den stora faran för fortgängare och cyklister, utan de alltför många som kör både 70, 80 och 90 mitt inne i staden.

Ska trafikmiljön bli bättre är det genom att angripa sådana galningar - och att försöka få ner nyttotrafiken genom logistikcentraler så det räcker med en lastbil per dag till affärerna. Då har man kommit långt.

På söndag är det bilens dag. Varför inte försöka komma fram till hur bilen även framdeles ska vara en fungerande del av Malmös trafik?

Kvällspostens ledarredaktion

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag