DEBATT: Nästa Öresundsförbindelse

Publicerad

Öresundsregionen är en viktig tillväxtmotor för både Sverige och Danmark. Utredningar visar att Öresundsbron sedan invigningen den 1 juli 2000 har skapat stora värden i form av ökad tillväxt, fler jobb och minskade kostnader för exempelvis arbetslöshetsersättning. Pendlingen över Öresund har flerfaldigats och öppnat nya vägar till jobb. Det visar värdet av infrastruktur som ger människor ökade möjligheter att bo, arbeta och studera var de vill i en region, även om den som i Öresundsregionen omfattar två länder.

Som gränsregion med omfattande godstrafik och betydande arbetspendling är Skånes infrastruktur av stor betydelse för hela Sveriges utveckling. Hälften av allt godsvärde som kommer till Sverige passerar Skåne, vilket gör regionens godsstråk till en nationell fråga. Årligen rullar drygt en miljon lastbilar genom Skåne. Prognoserna pekar på kraftigt växande flöden av transittrafik. Trafik - verkets kapacitetsutredning identifierade flera hotande framtida flaskhalsar i Skåne, brister som kräver åtgärder under nästa planperiod.

Det är självklart att den kraft och potential som finns i Öresundsregionen skall värnas. Ett framtida effektivt transportsystem som underlättar för människor att resa och gods att transporteras, såväl inom regionen som mellan Skandinavien och Centraleuropa, är en hörnsten i arbetet att tillvarata denna potential. I regeringens beslut om direktiv till åtgärdsplanering, som bland annat bygger på Trafikverkets kapacitetsutredning, står det därför att Trafikverket särskilt skall beakta Skånes nationella funktion som transportnav när planen för perioden 2014-2025 utformas.

En viktig framtidsfråga är behovet av en ny Öresundsförbindelse. Vid ministermötet på Lernacken den 15 juni 2010 enades Sverige och Danmark om att undersöka behovet av och förut sättningarna för en ny Öresundsförbindelse för väg och järnväg mellan Helsingborg och Helsingör. Den visade att på sikt kommer en ny fast förbindelse att behövas. Kapacitetsutredningen, som fick i uppdrag att arbeta vidare med frågan, bekräftade behovet. Utgångspunkten för en ny Öresundsförbindelse måste vara att den ska bidra dels till att stärka regional tillväxt och integration, dels till att undanröja flaskhalsar för godstransporter mellan Sverige och kontinenten samt lägga grunden till ett mer hållbart transportsystem.

HH-förbindelsen är den lösning som bäst uppfyller dessa kriterier, samtidigt som förbindelsen kan finansieras med hjälp av brukaravgifter på samma sätt som Öresundsbron. HH-förbindelsen är därför vårt förstahandsval för framtida förbindelser över Öresund.

PIA KINHULT, regionstyrelsens ordförande (M), Region Skåne.

PETER DANIELSSON, kommunstyrelsens ordförande (M).

STEPHAN MÜCHLER, vd Handelskammaren.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida