Bejaka frihetsaptiten. Foto: ULF RYD
Bejaka frihetsaptiten. Foto: ULF RYD
Csaba Perlenberg

Street food och frihet ger mersmak

Publicerad

Malmö måste våga bli mer tillåtande för entreprenörer. Staden behöver mer frihet, inte mindre.

Malmös janusansikte kan bitvis vara både förvirrande och provocerande. Bortom våldets brutala nedslag i vardagens lunk vill Malmö väldigt gärna se sig som en kontinental, laid-back, grön och frihetlig stad. Men bakom mytbildningen kring Möllans friktionsfria enkelhet finns det en massiv svart ekonomi som göds av Malmöbornas förkärlek för snabba och billiga klipp. Tyvärr sträcker sig den malmöitiska självbilden om frihet och tolerans sällan till det egenansvar som förespråkas av entreprenörer och företagare. 

 

Därför är det både överraskande och välkommet att Malmö efter många om och men visar upp en tillåtande och flexibel attityd till street food och de foodtrucks som levererar läckerheterna till malmöborna. 

För att vara Malmö har foodtrucksen medfört en ovanlig frihetsrevolution. De rödgröna i Malmö älskar som bekant företagande - så länge de själva kan driva bolag via kommunen. Parkeringsbolag, tvättbolag och ett infernaliskt motstånd mot valfrihet inom välfärden är standard. Länge var det svårt för gatumatsentreprenörerna att få gehör för sin väldigt enkla idé: Att under begränsade timmar på dygnet få ställa upp sin rullande verksamhet på olika platser i Malmö för att få glädja massorna med ett unikt utbud.

 

För tre år sedan kostade ett årstillstånd i Malmö hela 48 000 kronor - ett stort risktagande för små men kreativa entreprenörer. Att framför allt företaget Nordic Street Food kämpat och slitit med att få staden att förstå den uppenbara fördelen med att skapa en levande stadsmiljö torde vara en väckarklocka för de rödgröna att frihet kan leda till mångfald och kreativitet även inom andra områden. I maj väntas tekniska nämnden fatta beslut om ett nytt taxesystem för de ambulerande köken till ringa 200 kronor/dag eller en månadstaxa på 2 500 kronor. Men flexibilitet kostar: På årsbasis med samtliga månader är det faktiskt en höjning med 6 000 kronor från förra årets 24 000 kronor för en årslicens. Och om vagnarna står fem dagar i veckan är det en dagskostnad som jämförelsevis uppgår till 4 000 kronor i månaden (48 000 kronor/år). Det vill säga samma årsbelopp som det kostader för två år sedan.

 

Till Sydsvenskan säger Jens Almgren, en av de drivande krafterna bakom Nordic Street Food, att franchisekonceptet är i startgroparna. Oavsett hur det går med expansionsplanerna har företaget redan lyckats med något mycket större än en enskild företagssuccé: Att ändra en restriktiv kultur inom Malmö Stad till en tillåtande, bejakande och företagsvänlig en.

 

Det är en ändring som Malmö borde tillämpa även när det gäller exempelvis uteserveringarna i Malmö som inför vår- och sommarsäsongen utsatts för nya drakoniska regler som bland annat förbjuder trädäck och plastmöbler eller möbler i vitt. Parasoller får heller inte ha reklam och serveringsdiskar och staket förbjuds.

 

Men tillåtlighet är inget nollsummespel. Malmö måste inte bli mer restriktivt mot en bransch medan staden blir mer tillåtande mot en annan. Det är inte de hederliga och hårt kämpande entreprenörerna som Malmö ska jaga och jäklas med - det är de som står för den svarta ekonomin med sina alldeles för billiga tjänster och sitt olagliga utbud.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag