Csaba Perlenberg

Öresundsregionen är på väg att implodera

Publicerad

Öresundsregionen är på väg att implodera. Regeringen struntar i Skåne.

Häromdagen meddelade SJ att de från och med 4 januari upphör med direkttrafik mellan Stockholm och Köpenhamn. Nu kommer nästa smäll mot Öresundsregionen.

Att åka mellan Danmark och Sverige blir nu betydligt mer komplicerat. Beroende på hur långt man vill åka kan resan bli en direkt mardröm. Idag tar en resa mellan Köpenhamn och Malmö cirka 35 minuter, plus tid för ID-kontroll ombord tåget vid Hyllie. Fortfarande kan man åka på ett och samma tåg mellan de två städerna. Det kan man glömma från och med 4 januari.

Istället kommer resenärer från Danmark och Köpenhamn att få åka Öresundståg, Metro eller buss med slutdestination Kastrup. Där kommer ID-kontroller att ske - en första gång. Efter avstigning, ID-kontroll och ombordstigning på nytt tåg kommer man nämligen att mötas av en andra ID-kontroll ombord tåget vid Hyllie. Detta kommer enligt Skånetrafiken att "fortsätta en tid".

För svenskar som reser tillbaka från sina jobb på den danska sidan innebär det alltså två stopp för ID-kontroller. Dessutom kommer tågen avgå glesare (var 20:e minut istället för 10:e minut i rusningstrafik) och endast bestå av ett tågset med högst 3 vagnar eftersom två olika tåg måste samsas om samma perrong på Kastrup. Observera att Skånetrafiken meddelar "högst" tre vagnar. Det kan alltså bli färre tågvagnar, med färre avgångar och med fler passagerare eftersom SJ-tågen inte längre trafikerar sträckan.

Hur själva ID-kontrollen på Kastrup kommer gå till är idag okänt. Det kan bli så att man måste ta sig upp till flygplatsterminalen för att sedan ta sig ner igen.

Och ska man sedan vidare norrut från Malmö, mot exempelvis Lund, Falkenberg eller Göteborg måste man även byta tåg en andra gång på Malmö C. Detta eftersom Öresundstågen ska avgå i tid från Malmö C för att undvika ett kroniskt försenat system.

Resultatet av två tågbyten, två ID-kontroller och färre tåg med färre vagnar kommer skapa allvarliga förseningar. En restid mellan 60-90 minuter från Köpenhamn till Malmö kan inte uteslutas. Lägg detta till eventuellt tågkaos vid snöfall, och du har en pendlarsituation som kommer driva människor till vansinne.

Hur långvarigt det nya systemet blir är idag omöjligt att svara på. Planeringen sträcker sig till mitten på 2016, men kan också avskaffas redan efter några dagar om det visar sig att flyktingströmmen avtar påtagligt.

Öresundsbrokonsortiet måste nu överväga att i praktiken avskaffa priset för bil- och busstransporter genom Öresundsförbindelsen. Busstrafik måste införas som alternativ. ID-kontroll får ske vid bussterminalen i Köpenhamn och Malmö C samt vid respektive brofäste för privatbilismen.

Regeringen är på väg att få som den ville, utan att ha möjligheten att helt stänga ner Öresundsbron. Konsekvensen blir att Öresundsregionen håller på att implodera. Tusentals jobb för skåningar hotas. Och det är tydligt att regeringen är beredd att offra Skåne för att rädda riket.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst idag