Virtuell arrogans

Publicerad
Jenny Maria Nilsson upptäcker ytligheten bland twittrande svenska politiker.
Svenska politiker twittrar, det vill säga kommunicerar via mikrobloggen Twitter där man skriver meddelanden om vardera högst 140 tecken. Användarna följer och följs och så skapas en ström där de twittrare man själv prenumererar på finns med.
Barack Obama skulle gjort stora politiska erövringar oavsett, men det faktum att han använde de sociala medierna innebar en snabbare väg till den högsta posten. Men det var inte det ATT han använde sociala medier utan HUR han gjorde det. Obama och hans stab förmedlade en uppriktig känsla av intresse för folket – han erbjöd utan vidare inte bara lillfingret utan hela armen.
USA:s president följer mig på Twitter, vi är också ”kompisar” på Flickr. Följer mig gör däremot inte svenska politiker, undantaget en trevlig kd-tjej. Jag följer henne och cirka 25 större svenska politiska namn, som Federley, Pilsäter, Fjellner, Billström, Ulvskog, Ohly och så vidare.
De är likgiltiga inför mig. Nåja, jag är rätt tråkig, men dessa politiker följer få ”vanliga” personer – i deras strömmar återfinns kompisar och olika typer av kändisar. Sociala medier avslöjar arrogans, ytlighet och trötthet och för deras del ser det inte snyggt ut.
Det är tråkigt att våra politiker inte har tillräckliga psykologiska insikter eller nog med fantasi för att förstå att använda Twitterplattformen till att åtminstone låtsas vara intresserade av sina möjliga väljare.

Jenny Maria Nilsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag