ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Tania Ruiz Gutiéerez videoverk Annorstädes som möter resenärerna vid Centralens station. Foto: Christer Wahlgren
Tania Ruiz Gutiéerez videoverk Annorstädes som möter resenärerna vid Centralens station. Foto: Christer Wahlgren

Tania tar Malmö till världen

ANNONS:
Carl Henrik Svenstedt ger bakgrunden till Tania Ruiz Gutiérrez uppmärksammade Tunnelkonstverk i Malmö.
Det var pissregn över Paris, som så ofta. Jag sökte skydd i Konstakademins lilla kapell. Där hade Beaux-Arts en elev-utställning.
Inget märkvärdigt. Utom en makalös videoinstallation med en flock flickor i vita skolklänningar på cykel som trampade och trampade och kom ingenstans. Flott, poetiskt, tekniskt före sin tid.
Inga namn, men jag lämnade visitkortet från Malmö Högskola till vakten. Inget hände förrän året efter, 2003, då en ung flicka från Colombia, Tania Ruiz Gutiérrez, ringde och berättade att hon var konstnären. Helt okänd. Jag bjöd ändå på stående fot in henne till workshop på K3 där hon gjorde sensation.

Av en slump ringde Acke Hydén från Konstrådet och frågade om jag kunde tipsa om konstnärer för Citybanan till år 2011.
Jag sände över Tanias enastående video La Plaza (googla på den!) och Acke nöp till direkt.
Efter långt kattrakande med instanserna fick Tania kontraktet. Det gladde mig sär-skilt att ingenjörerna nappade, jag var professor i Konst & Teknik.
Videoverket Annorstädes (Ailleurs) är nämligen också en stor teknisk utmaning. En lång rad av synkroniserade videoprojektorer arbetar ju parallellt över spåren. Men vakna ingenjörer älskar att jobba med ny teknologi, i kombination med nyskapande konst. Särskilt i knepig miljö.
I dag är lilla Tania världsberömd. Ett stort verk om invasionstrupperna finns på Kanadas krigskyrkogård i Normandie, ett annat finns i Seattle. Men störst och vackrast är ändå den väldiga installationen på Malmö Cent-ralstation. Så är det nu bara. Kommer inte världen till Malmö så kommer Malmö till världen. Om än per tunnelbanevideo.
Fast det är ingen vågad gissning att Annorstädes kommer att passera till och med Turning Torso i besöksfrekvens. Varje dag.

Carl Henrik Svenstedt
kultur@kvp.se
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Mest lästa om kultur
ANNONS:
Fler mest lästa om kultur
ANNONS:
MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
UKRAINA

"Putin enade vårt land" Stefan Ingvarsson avslutar sin artikelserie från Lviv.

Möte i krigets skugga Stefan Ingvarsson rapporterar från bokmässan i Lviv.

Alla lögner går hem Dmitri Plax om den ryska mediala statsapparaten

Ryssland alltmer slutet Stig Fredrikson kommer hem från ett mörkt Moskva

Möte i krigets skugga Stefan Ingvarsson rapporterar från bokmässan i Lviv.

Vad sa du, sa du? Dmitri Plax ger en språklektion i maktens ryska.

Smutsiga pianofingrar Gunilla Brodrej om en Putinvänlig konsertpianist i New York.

Vad väljer du? Bladet eller Expressen? Karin Olsson undrar varför Martin Aagård låter som ett eko av propagandan från Ryssland

En omärklig revolution Karin Olsson möter historikern Timothy Snyder i Kiev.

Europas värderingar utmanas Karin Olsson om de intellektuellas svek mot Majdan.

"Svik oss inte igen" Sofi Oksanen vädjar i en exklusiv artikel västvärlden att stoppa Putin.

Mot bättre vetande Anna Hellgren undrar vad det är med Aftonbladet Kultur och Ukraina.

Ryska PEN: "Vi är emot invasionen" Rysslands intellektuella protesterar.

Vem hejar på Svoboda? Karin Olsson om Åsa Linderborgs hyckleri om Ukraina.

Rädslan för Majdan Stig Fredrikson om Putins skräck för folklig revolution i Ukraina.

Majdans moras Stefan Ingvarsson ger svenska medier bakläxa om Kiev.

Karin Olsson: Är ukrainarna de sista européerna? Curling har väckt större engagemang än när aktivister skjutits i nacken.

Ett inferno för oss Dmitri Plax om ett Ukraina som brinner för demokrati och oss alla.

MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: