Som kallad av Gud

Publicerad
Uppdaterad
Thom Driver heter han – trummisen som svenska konstnären Annika Eriksson placerat i ett stadslandskap av mellanrumskaraktär. Det aktuella verket består av en videofilm och en lightbox, den senare rymmer flera mindre fotografier.
I filmen jammar Thom loss med, eller är det kanske mot, stadens rytm. Filmen är mysig och drar uppmärksamhet, men kolla in lightboxen för den anger lågmält vad det är Eriksson påpekar.
Människor bär sitt utrymme med sig, mentalt och fysiskt. Thom trummis bestämmer rumsligheten – genom sin kropp och sina ljud blir han för ögonblicket alltings mått. Till skillnad från de i bakgrunden framskyndande är han närvarande och avsiktlig.
Staden är trots vilja till ordning och form full av meningslösheter, platser vilka misslyckats eller kanske uppnosigt vägrar underordna sig mänskliga ideal. Erikssons lightbox-bilder visar sådana utrymmen.

Konstutställare förutsätter ofta att betraktare inte är så smarta och delar ivrigt ut konstnärens hela levnadsbeskrivning, en nogsam verkbeskrivning och en tolkning – de flesta uppskattar säkert det. Men i Erikssons arbete är det öppna det spännande. The Soundtrack tar gestalt i iakttagarens sfär – på samma sätt som rummet tar form i mötet med trummisen.

Thom spelar som om
han vore ditkallad av Gud för att fullfölja sitt öde, han är gullig och seriös.
Två världar möts i filmen och han blir ombud för en vänlig civilisation i kontrast till kaos.
Man skulle ha kunnat byta ut honom mot en dansös, en kirurg eller en statistiker – någon som utövar kunskap på ett organiserat sätt. Erikssons trummis är Söt Kung över rum och ljud, bärare av en ödmjuk ordning – det är fint.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Fotnot: Med utställningen uppmärksammans att Annika Eriksson utsågs till Barbro och Holger Bäckström-stipendiat 2007.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag