Slutslukat

Publicerad
Jenny Maria Nilsson får böter och klipper sönder sitt bibliotekskort.
 I dag klippte jag itu mitt lånekort. Efter att ha betalat 885 kronor i övertidsavgift på Lunds stadsbibliotek inser jag att jag inte är mogen att ha ett sådant kort. Åtminstone inte på just det biblioteket.
885 SPÄNN! skrek jag och bibliotekarierna tittade på mig som vore jag ett ansvarslöst djur, vilket jag förvisso är. Ett djur som aldrig har lämnat slukaråldern. ”Jag kände inte till era övertidsavgifter, jag är ny låntagare”, försökte jag med hopp om prutmån. Vilket var att glömma.
Tio dagars försening av åtta böcker blev 450 kronor, så fanns en äldre skuld tillkommen på samma vis. Kvinnan bakom disken upplyser inte endast om att boten är fem kronor per dag per media utan även att utlåningen hela tiden sjunker. Hemmavid bitterhetsgooglar jag på nätantikvariat och lär mig att tio dagars övertidsavgift överstiger de lånade böckernas värde på andrahandsmarknaden.
”Lämna tillbaka i tid, då” hör jag er så riktigt påpeka. Min ambition är att göra det, men min läggning tycks i detta avseende sakna något – jag lyckas inte. I bland blir jag sen, då har jag hittills betalat de skäliga avgifterna med glädje.
Nåja, här är tätt mellan biblioteken, det blir Malmö, Staffans-torp och universitetsbiblioteket för mig.
För Lund särskiljer sig, de har gått från ”avgift” till ”kassako”.
I Malmö är det rimliga två kronor per dag och media och högsta avgift per bok är 40 kronor. I Staffanstorp finns en gräns för 150 kronor per lånetillfälle. Där vågar jag låna.
Mest ledsen är jag över trenden att varje situation där det kan tjänas pengar, där ska det tjänas pengar. Lunds politiker vill ha det så här, personalen berättar att ytterligare höjningar kan bli verkliga. Är det bra?   

JENNY MARIA NILSSON

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag