Samtalsförsök

Publicerad
Uppdaterad
Jenny Maria Nilsson ser en konstnär som spelar med stumma och trista bollar.
Alla jag vet förälskar sig på något vis i Skissernas museum. Även konstnären Jane Philbrick, enligt egen utsago, som i aktuella Everything trembles fungerar som både kurator och utställare. Det är något oemotståndligt över museet och den tanke som dess upphovsman Ragnar Josephsons grundade det på; en plats där konstens tillkomsthistoria dokumenteras och förklaras.
En av de klassiska filosofiska frågorna är den om varandet innehåller något beständigt eller inte. Philbrick menar att allt är i oavbruten förändring. Hennes verk här är kommenterande; process och konsthistoria ska ges tillfälle att mötas, vilket beskrivs som ett samtal mellan Philbrick och andra, till exempel den ungerska konstnären Marta Pan och hennes skulptur Sculpture Flottante I från 1961.

Pan, som dog förra året, hade sin storhetstid på 1960-talet. Philbricks Floating Sculpture, tolv röda bollar mot svart bakgrund som hålls uppe av magnetism, är ett av verken som inspirerats av henne. Jag vet inte vem mer än Idlaflickorna som skulle imponeras av det här. Pan verkade i en japansk zen-anda, hon ville reducera linjerna i sin skulptur från 1961 och det lyckades hon med. Philbricks bollar är inte zen utan stumma och trista.
Hennes arbete saknar nerv och de egna verken försvagas av styrkan hos ytterligare en annan ”samtalspartner”; de prototyper och skisser ur muséets arkiv som Philbrick med gott omdöme plockat fram. De är underbara att se inte enbart för oss arkivfetischister. Till exempel finns Sigrid Fridmans modeller av Ellen Key - en mörk och en ljus variant - från 1953, söta, sobra, knähöga figurer, som ett koncentrat av Ellen Key. De måste ses.
Philbrick har i konversation med arkivföremålen skapat bilder där färgpulver applicerats med elektricitet, och även satt upp skrivna meningar som ”Adam brings God to life” och ”Organize Switzerland” -  det sista är roligt. Tyvärr var den katalog som också hör till utställningen slut när jag kom dit.

Philbrick lyckas inte moderera samtalet, hennes egna verk känns spekulativa och ytliga. Ett undantag är den ljudinstallation hon gjort för utställningsrummet där ett attraktivt svårbestämbart industriljud kommer från en högtalare. Ljudet omsluter tillfälligtvis allt i rummet, det är vackert och suggestivt, med eviga kvaliteter i allt det darriga.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag