Nutida frälsning?

Publicerad
Jenny Maria Nilsson är inte särskilt förtjust i Rauschenbergs get, som blivit något av Moderna Museets symbol, men gläds åt filialens såväl utrymme som innehåll och chef.
Ett samhälles värdighet och självbild syns klarast vid två tillfällen - i hur de mest sårbara medlemmarna i gemenskapen behandlas och i hur de statliga och konstnärliga institutionerna är utformade. Det förra anger huruvida vi orkar visa solidaritet, det andra huruvida vi förmår ordna våra berättelser.
Rooseum pånyttföds några dagar efter det som sägs vara Jesus födelsedag. I Malmö väntar vi alltid på frälsare, vi behöver flera som kommer ofta. Och vid Gud vill jag att Malmös Moderna ska vara respektfullt, kärleksfullt och inbjudande - inbjudande som i motsatsen till snobbigt.
För snobbigt upplever jag Moderna i Stockholm vara. Herr chef Nittve kallar de två museerna i huvudstaden respektive Malmö för syskon med den naturliga bossighet en storebror har. Jag är alltid svårimponerad. ”Man vet ju vem det är som betalar” som en man i folkhopen sa när avslutningsfyrverkeriet vid Malmöfestivalen gick i luften. Skattepengar är värdefulla och jag vill ha om inte populism så tillvändhet. Stockholms Moderna bjuder med armbågen eller så tror jag bara det för att huset är fult och kaffet dyrt.
Magnus Jensner är klädsam bredvid konst. Jag föll för honom när han presenterade Carl Larssons målning Nu är det jul igen på Dunkers Kulturhus. Målningen var fin, menade han, medan den närvarande kulturjournalisten ansåg motsatsen. Mannen tycks gilla sitt arbete mer än sin karriär, vilket inger respekt.  

Tuymans, en av de aktuella konstnärerna, säger vid pressvisningen att hans fru kan tillintetgöra en bra idé på 20 sekunder. Var var hon när Rauschenberg trädde däcket över getens mage och skapade verket Monogram? Nu har den fått resa till Malmö för ”Spektakulära tider”. Geten har jag aldrig gillat, verket är ovärdigt. Warhols arbete trodde jag mig älska och det är med sorg jag konstaterar att hans ”Tjugofem Marilyn” har tappat sitt sting. Värdet har runnit ut i det kommersiellas vask, estetiken är så utnyttjad att det blivit till konstmuzak. Men för all del; folk vill se det andra sett, som om antalet blickar i sig ger värde.
Rummen är underbara, särskilt det största. Framåt våren ska Diane Arbus pressbilder visas - yeah! Så kom låt oss glädjas åt platsen som avser ordna våra berättelser! 

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag