Sopraner för alla! Foto: Maria Hegborn
Sopraner för alla! Foto: Maria Hegborn

"Maria Stuart" bjuder upp till opera för alla

Publicerad

Den skånska säsongen för sommaroperor är i gång. Först ut är tämligen färska Operafabriken, som med sin uppsättning av Gaetano Donizettis musikaliskt intagande "Maria Stuart" är en dag tidigare ute på turné än sin med behag åldrade folk-operakollega - och konkurrent? - Skånska Operan.

Giuseppe Bardari står för det melodramatiska librettot, baserat på Schillers klassiska drama om två historiska kvinnors blodiga rivalitet om makten och kärleken. Om man bara bortser från den smått absurda upplevelsen av att se och höra mäktiga brittiska regenter som Elisabet I och Maria Stuart intrigera på smäktande italienska, och av att den sistnämnda här framstår som något av ett katolskt helgon, erbjuder den mogna kompositionen rikligt med örongodis.

Ty på Ystads Teater handlar det främst om musik!

Henrik Anderssons sparsamma regi, liksom den rudimentära scenbilden och Josefin Sandlings diskret vackra och symboliskt genomsyrade kostymdesign, håller en låg profil och riktigt anstränger sig för att inte stå i vägen för den musikaliska upplevelsen. Men som å andra sidan inte heller lyfter fram eller fördjupar den gestaltade intrigen i någon större utsträckning. Nej, på Ystads Teater får Donizetti själv stå för de decimerade fiolerna, vilket orkestermässigt resulterat i en kammarensemble (pianokvartett plus klarinett) under kapellmästare Samuel Magnussons ledning.

De två kvinnliga huvudrollerna tar i Frida Thor Bergströms (Maria Stuart) och konstnärlige ledaren Leena Malkkis (Elisabet) gestalter den dominerande plats på scen som dramat kräver. Tillsammans bär de upp föreställningen med sina respektive sopranstämmor - den förras sensibla fraseringar mot den senares mäktiga röstomfång - medan kärleksobjektet, earlen av Leicester (Henrik Lagercrantz), med sin hjältetenor i vardande ambivalent pendlar mellan de två kvinnornas starka motpoler.

Föreställningen sjungs på italienska, men med hjälp av Maria Orlovskaya, som i scenbytena kliver ur sin roll som Maria Stuarts sällskapsdam för att sammanfatta det intrikata händelseförloppet med berättande inslag på svenska, räddar man folkoperatanken och lever upp till sin paroll: Opera för alla!

Martin Lagerholm

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida