ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Sopraner för alla! Foto: Maria Hegborn
Sopraner för alla! Foto: Maria Hegborn

"Maria Stuart" bjuder upp till opera för alla

ANNONS:
OPERA

"MARIA STUART"

Av Gaetano Donizetti

Regi: Henrik Andersson

Operafabriken

Ystads Teater + turné

Den skånska säsongen för sommaroperor är i gång. Först ut är tämligen färska Operafabriken, som med sin uppsättning av Gaetano Donizettis musikaliskt intagande "Maria Stuart" är en dag tidigare ute på turné än sin med behag åldrade folk-operakollega - och konkurrent? - Skånska Operan.

Giuseppe Bardari står för det melodramatiska librettot, baserat på Schillers klassiska drama om två historiska kvinnors blodiga rivalitet om makten och kärleken. Om man bara bortser från den smått absurda upplevelsen av att se och höra mäktiga brittiska regenter som Elisabet I och Maria Stuart intrigera på smäktande italienska, och av att den sistnämnda här framstår som något av ett katolskt helgon, erbjuder den mogna kompositionen rikligt med örongodis.

Ty på Ystads Teater handlar det främst om musik!

Henrik Anderssons sparsamma regi, liksom den rudimentära scenbilden och Josefin Sandlings diskret vackra och symboliskt genomsyrade kostymdesign, håller en låg profil och riktigt anstränger sig för att inte stå i vägen för den musikaliska upplevelsen. Men som å andra sidan inte heller lyfter fram eller fördjupar den gestaltade intrigen i någon större utsträckning. Nej, på Ystads Teater får Donizetti själv stå för de decimerade fiolerna, vilket orkestermässigt resulterat i en kammarensemble (pianokvartett plus klarinett) under kapellmästare Samuel Magnussons ledning.

De två kvinnliga huvudrollerna tar i Frida Thor Bergströms (Maria Stuart) och konstnärlige ledaren Leena Malkkis (Elisabet) gestalter den dominerande plats på scen som dramat kräver. Tillsammans bär de upp föreställningen med sina respektive sopranstämmor - den förras sensibla fraseringar mot den senares mäktiga röstomfång - medan kärleksobjektet, earlen av Leicester (Henrik Lagercrantz), med sin hjältetenor i vardande ambivalent pendlar mellan de två kvinnornas starka motpoler.

Föreställningen sjungs på italienska, men med hjälp av Maria Orlovskaya, som i scenbytena kliver ur sin roll som Maria Stuarts sällskapsdam för att sammanfatta det intrikata händelseförloppet med berättande inslag på svenska, räddar man folkoperatanken och lever upp till sin paroll: Opera för alla!

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Mest lästa om kultur
ANNONS:
ANNONS:
MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: