Konst Neon Gallery

Publicerad
Uppdaterad
Samtidigt med arkitekturen visar Neon nu också två andra utställningar.
Battlefield 5.0 – med undertitlarna ”Den stora ringdansen” (scenrummet) och ”Den lilla ringdansen” (ett mindre rum) – består av spontanmåleri á la graffiti.
Under vernissagen målade Ollie, Ekta och Rehn direkt på väggarna och kommenterade = ”sabbade” varandras målningar genom att måla över. Nim spelade in penseldragen med kontaktmikrofoner för att bevara ett klingande minne och skapa musik i och ur dagligheten.
Säkert häftigt – då. Men utan sammanhanget, när vernissagepubliken och konstnärerna lämnat rummet, har de stora, enkelt målade ansiktena blivit platt dekoration.

Lättare att ta till sig ”den lilla ringdansen”, även om dessa bilder också är graffitienkla. Tjugotvå förmålade pannåer sattes upp – sen målade konstnärerna vidare utanför tavlorna tills alla väggar i rummet var täckta med färg.
Alltid lika hemskt och otäckt att gå in i Neongalleriets silo. Mörkt, väggar och golv av sten och murbruk, litet, runt och smalt, högt i tak. Ett perfekt utställningsrum för de sex lerskulpturerna – ansikten och byster – av Gert Germeraad, född i Utrecht och bosatt i Eljaröd.
De skulpturerade människorna, alla män, ser så vanliga ut. Skjorta och kavaj, en av killarna ler trevligt. Men om man betraktar skulpturerna i tur och ordning så inleder Germeraad med två näsprototyper, eftersom näsan – krokig alternativt hög och bred – är ”extremt viktig vid identifikation”.
Två skulpturer föreställer polska lantarbetare, registrerade av Gestapo. Bredvid står Al (som i Capone) och Pablo (Escobar, ett slags Robin Hood i Colombia). Ett skulpturalt förbrytargalleri, alltså. Hur känns kriminella igen – på näsorna?
Ett bildspel med foton från identifikationsavdelningen vid Gestapo i Wien visas på en pytteliten skärm. En lågmäld poängtering av de (o)mänskliga synonymerna dumhet och ondska.

Bengt Eriksson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag