Kamp mot tomheten

Publicerad
Uppdaterad
Journalisten Lilith Waltenberg har öppnat ett konstgalleri i Malmö. Jenny Maria Nilsson har tittat in på premiärutställningen som presenterar Magali Cunico.
Barda är ett land i ett barnprogram, ett filmat rollspel där platsen ”Tomheten” finns från vilken all ondska utgår.
Den som utmanar ondskan tvingas till strid i Tomheten. ”Horror Vacui” är latin och betyder ”skräck för tomrum”, en tes först hörd från Aristoteles, som observerade hur naturen hade en inneboende vilja att fylla ut tomrum.
Malmö fyller nu en lucka då Galleri Lilith Waltenberg öppnar en scen för ung nordisk samtidskonst på Bergsgatan. Premiärutställningen heter just Horror vacui och den svarar konstnär Magali Cunico för.

Galleriet på Bergsgatan har två rum, det ena just nu målat svart för somliga av Cunicos verk.
– Något man säger mig en gallerist bara gör första gången, skojar Waltenberg.
Några har undrat om det dessa dagar är riktigt klokt att öppna galleri. Waltenberg tar det med ro. Efter 30 år som journalist på Sydsvenskan är hon nu gallerist tillsammans med delägarna Björn Åkerman och Per Jonsson.
– Konjunkturerna går upp och ner, det kan också vara bra att börja i en kris. Nu blev det så här och det känns jättespännande.

Waltenberg berättar hur hon först såg Cunicos verk på en elevutställning på Malmö konsthögskola och imponerades. Det är inte svårt att förstå varför, Cunico är en förträfflig konstnär att inleda ett galleris historia med.
Hon råder över den där ovanliga blandningen av typiska metaforer, igenkännliga för många av oss och det mörkt läskiga, ogripbara, en förening som ger ett resultat som känns både härligt populistiskt och svårt – det är förtjusande.
De för utställningen tre aktuella målningarna är utförda på plexiglas, trä och duk, där ljuset faller från olika håll i var och en av dem. Målningen på plexiglas, där ljuset kommer underifrån, utgår från ett fotografi av en dockteater. ”Die Puppe” heter den och är både attraktiv och obehaglig.
– Jag har alltid känt mig dragen till kulisser, teater, till illusionen, säger Magali Cunico.

Hon föddes i Schweiz men började studera i Norge för mer än tio år sedan och är numera verksam i Skåne. Pappersstaden, en annan av hennes målningar, föreställer Dramatens scen, också den målad utifrån en fotografisk förlaga.
Nere till vänster i målningen finns en liten person omgiven av kulisser. Cunico berättar att det då och då känns som om det är hon som är den där människan i en pappersstad – en värld av kulisser:
– Jag tänker ofta på min roll som konstnär, man är utanför och måste konstruera sin egen tillvaro. Ibland vill man vara en del av något, ibland inte.

Jenny Maria Nilsson
kultur@kvp.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag