Alban Lendorf och Susanne Grinder. Foto: Costin Radu
Alban Lendorf och Susanne Grinder. Foto: Costin Radu

Elektrisk erotik

Publicerad

ANDERS E LARSSON ser Kameliadamen i Köpenhamn.

Lätt löjlig historia, om sanningen ska fram – den om horan med det stora hjärtat som blir kär på riktigt. Inget löjligt i äkta känslor, de kommer ju när de kommer, utan fånigheten dyker upp när historien förflyttas till scen, bioduk och boksidor. Kan tänkas att hora/madonna-perspektiv och möjligheten till guldsalongskantad erotik kittlar den manliga (?) skaparlusten.

Men intrigens utformning i all ära, i slutänden hänger allt på iscensättningen. I filmerna Pretty woman och Moulin Rouge blev resultatet tramsigt respektive smart underhållande, medan det i Verdis opera La Traviata mest låter skönt.

Alexandre Dumas den yngres nedtecknade och självupplevda berättelse från 1848 – Kameliadamen, om hans förälskelse i och senare förlust av en eskortflicka - förvandlades 1978 till en balett av John Neumeier.

Denne amerikanskfödde men mestadels i Tyskland verksamme dansare och koreograf har inriktat sig på att koreografera litterärt stoff och sätta berättelsen i fokus, vilket betyder färre showstoppande uppvisningar, enligt rysk modell, och tydligare karaktärsgestaltning.

 

Tre akter och tre timmar – inklusive obligatoriskt stående publik varje gång drottning Margrethe II äntrar sin loge – varade fredagens Danmarkspremiär av Neumeiers Kamelia-version. En helt igenom urprofessionell uppsättning med frasande och djupverkande scenografi-, kostym- och ljusarbete. Och med mer dramatisk hetta i slutet än i början.

De stora ensemblescenerna myllrar effektivt, men blickarna leds hela tiden mot kärleksparet Marguerite (Susanne Grinder) och Armand (Alban Lendorf) och hur deras förhållande utvecklas. En helaftonsbalett kräver så klart flexande av både stora och små muskler för att hitta sin dynamik. Men den verkliga spänningen uppstår i Grinders och Lendorfs pas de deuxer: i första aktens parningslek retas och stångas de, lägger sig platt på marken framför varandra. I tredje akten, när de återses efter diverse trubbel, utförs rörelserna med en erotisk agenda.

I de här danserna tänder paret tillsammans med Chopins pianomusik ett sugande känsloskimmer.

Anders E Larsson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida