Designboost für alle

Publicerad
Ibland blottar någon strupen så att man måste få bita. I förrgår rapporterades det om ett internationellt designevent – Designboost – på denna sida.
På agendan finns ”hur man bäst ska övertyga massorna att sluta köpa fuldesign”, och en av deltagarna, Thomas Lykke, säger ”massorna vet inte vad de vill… vi måste diktera vad de vill ha”.
Lykke har varit Market Editor på magasinet Wallpaper och är numera direktör för OeO.
Tänk, jag undrade alltid varför tidningen Wallpapers läsare föreföll vara sådana formängsliga, auktoritetsdyrkande personlighetstyper, men söker de sig till sådana som Herr Övermagister Lykke blir det begripligt.
Flera av dem som uttalar sig i artikeln är under den vanföreställningen att bra design automatiskt för med sig en viss typ av estetik, och då menar jag inte den stil som företräds av fluffiga presentbutiker eller som det vurmas för av arbetarklasskvinnor som samlar på porslinsfigurer och målar schabloner.

Nä, det som
ska dikteras för massorna är till exempel den design som Mats Theselius och OeO representerar.
Jag tycker Theselius alster och det mesta på OeO är institutionellt, anorektiskt, tråkigt, töntig och fult.
Men andra älskar det och det besvärar inte mig, för jag har förstånd att inse att smak beror på subjektiv uppfattning, och till skillnad från Lykke har jag inga missriktade fascistoida uppfostringsambitioner.
JENNY MARIA NILSSON

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag