Staffan Wictorin

Varför blev jag aldrig ett medium?

Publicerad

I min outtröttliga strävan att formulera de avgörande existentiella frågorna ber jag nu den ärade läsaren att fundera på denna:

Varför tar Jamie Olivers program Middag på femton minuter en halvtimme och inte en kvart att sända?

Medge att tanken svindlar.

 

Reklamen tar upp tid, kanske någon föreslår. Må så vara men inte en hel kvart. Slutsatsen måste bli att inte ens Jamie Oliver kan laga middag på femton minuter. Allt är en bluff. Det är tur det finns hängivna, grävande journalister som jag själv för att avslöja de stora lögnerna.

Apropå reklam kan man fråga sig om folk som producerar tv-reklam är fullblodsidioter eller om de tror vi som tvingas se eländet är det.

Ford lanserade nyligen en ny modell där man skryter med att balken mellan dörrarna tagits bort. Det finns förmodligen en praktisk nytta med detta men i reklamfilmen hissas den aktuella Forden upp på tvären och därefter dyker en man genom bilen och ner i en pool.

 

Uppenbarligen tror de ansvariga bakom reklamen att marknaden otåligt suktar efter en bil man kan dyka igenom. Ja, över hela världen väntar ivriga kunder på att äntligen få använda sina lyftkranar och simbassänger så de kan klättra upp på hopptornet och kasta sig genom bilen. Tack, Ford, för detta oumbärliga bidrag till mänsklighetens nytta.

Ett annat exempel på reklammakarnas genialitet är ett slags hälsofil. Med häpen förtjusning bevisar man att en tvålitersförpackning innehåller mer än en enlitersförpackning. Ur enlitersförpackningen rinner en liter fil och ur tvålitersförpackningen två liter fil.

Det är rena magin. Jag blir lika trollbunden varje gång jag ser filmen och undrar hur de bär sig åt för att så elegant bevisa att två liter är mer än en liter. Nobelpriset i fysik torde vara vikt åt snillena bakom reklamfilmen.

Apropå mystik ångrar jag att jag inte satsade på en karriär som medium. Vidskepelsekanalen TV 4 framhärdar med nya avsnitt av "Det okända" som i princip går ut på att ett så kallat medium besöker folk i deras hem och inleder konversationer med spöken.

 

Som journalist och krönikör får jag chansen att fantisera tämligen ohämmat men vissa sanningskrav ställs till och med på mig. I mediumbranschen, däremot, får man betalt för att bara pladdra rätt ut i luften precis vad som dyker upp i skallen. Det gäller dock att vara vag och oprecis likt oraklet i Delfi för varje gång man är exakt avslöjas bluffen.

Som yrke torde medium vara oslagbart. Vem vill inte försörja sig på att prata strunt och aldrig behöva stå för vad man säger?

På Havets hus i Lysekil kan man, om någon mot förmodan skulle vara intresserad, beskåda den första buren för torskfiske. Tanken är att göra fångsten av torsk mer ekologisk.

 

Även från polisen har ett visst intresse för torskburen kunnat noteras. Myndigheten hoppas redskapet kan komma till nytta i jakten på de prostituerades kunder.

Torsk som torsk, konstaterar en av polisens informatörer på sedlighetsroteln.

Fastligt liv om hästkött i lasagna. Det verkar väcka mer avsky att äta hästkött än själva bedrägeriet. Men det är inget fel på hästkött. Jag minns en affär i Malmö som sålde hästkött och vi brukade äta hästfilé med stor förtjusning. Allt under det glada tillropet: Det hängde hästkött på vägga, det var så färskt så det gnägga.

Det finns ett oslagbart sätt att slippa oroa sig för maten. Köp inte hel-och halvfabrikat. Laga själv med ärliga råvaror.

Staffan Wictorin
Staffan Wictorin

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida